۱۳۸۹ بهمن ۲۶, سه‌شنبه

بازتاب مسائل داخلی ایران در اسناد آرشیو ملی بریتانیا (۱۰) - اختصاصی "زمانه"



اسناد محرمانه

بازتاب مسائل داخلی ایران در اسناد آرشیو ملی بریتانیا (۱۰) - اختصاصی "زمانه"

دوشنبه, 11/25/1389 - 17:51
موضوع روابط ایران و کشورهای همسایه در اسناد آرشیو ملی بریتانیا
مجید تفرشی
مجید تفرشی– در اواخر دسامبر ۲۰۱۰ آرشیو ملی بریتانیا به رسم هر ساله مجموعه‌ای از اسناد دیپلماتیک این کشور را، که گزارش‌ها و مکاتبات سی سال پیش هستند، از حالت سری خارج کرد. ما تا کنون در ۹ مقاله مجموعه‌ی بزرگی از سندهای ۱۹۸۰ را که به ایران مربوط می‌شوند، بررسی کرده‌ایم. در بخش نخست گزارش در مورد این اسناد، توضیحاتی در مورد آنها داده شد و شیوه‌ی پژوهش آنها تشریح گردید. مقاله‌ی دهم، که پایان‌دهنده‌ی گزارش ما درباره‌ی اسناد به تازگی علنی شده آرشیو ملی بریتانیا است، به موضوع روابط ایران و کشورهای همسایه آن می‌پردازد.
Share/Save/Bookmark

بازتاب مسائل داخلی ایران در اسناد آرشیو ملی بریتانیا (۹) - اختصاصی "زمانه"

جمعه, 11/22/1389 - 17:55
موضوع جنگ ایران و عراق در اسناد آرشیو ملی بریتانیا
مجید تفرشی
مجید تفرشی – جنگ ایران و عراق موضوع مهمی در اسناد دیپلماتیک بریتانیا است. ما در این بخش از گزارش در باره اسناد به تازگی علنی شده، به این مساله می‌پردازیم. اسناد موضوع بررسی را آرشیو ملی بریتانیا در اواخر دسامبر ۲۰۱۰ از حالت سری خارج کرد. آنها مربوط به سی سال پیش یعنی سال ۱۹۸۰ می‌شوند. در بخش نخست گزارش در مورد این اسناد، توضیحاتی در مورد آنها داده شد و شیوه‌ی پژوهش آنها تشریح گردید.
Share/Save/Bookmark

بازتاب مسائل داخلی ایران در اسناد آرشیو ملی بریتانیا (۸) - اختصاصی "زمانه"

چهارشنبه, 11/20/1389 - 16:23
موضوع اشغال سفارت ایران در لندن در اسناد آرشیو ملی بریتانیا
مجید تفرشی
ماجرای اشغال سفارت ایران در لندن در ۳۰ آوریل ۱۹۸۰و زمینه و پیامد آن در اسناد دیپلماتیک بریتانیا ثبت شده است. ما در این بخش از گزارش در باره اسناد به تازگی علنی شده به این مساله می‌پردازیم. اسناد موضوع بررسی را آرشیو ملی بریتانیا در اواخر دسامبر ۲۰۱۰ از حالت سری خارج کرد. آنها مربوط به سی سال پیش یعنی سال ۱۹۸۰ می‌شوند. در بخش نخست گزارش در مورد این اسناد، توضیحاتی در مورد آنها داده شد و شیوه‌ی پژوهش آنها تشریح گردید.
Share/Save/Bookmark

بازتاب مسائل داخلی ایران در اسناد آرشیو ملی بریتانیا (۷) - اختصاصی "زمانه"

دوشنبه, 11/18/1389 - 16:03
موضوع روابط ایران و بریتانیا در اسناد آرشیو ملی بریتانیا
مجید تفرشی
روابط ایران و بریتانیا یکی از موضوع‌های عمده مطرح در اسناد دیپلماتیک بریتانیا است، اسنادی که به تازگی علنی شده‌اند. ما در این بخش از گزارش در باره اسناد به این مساله می‌پردازیم. اسناد موضوع بررسی را آرشیو ملی بریتانیا در اواخر دسامبر ۲۰۱۰ از حالت سری خارج کرد. آنها مربوط به سی سال پیش یعنی سال ۱۹۸۰ می‌شوند. در بخش نخست گزارش در مورد این اسناد، توضیحاتی در مورد آنها داده شد و شیوه‌ی پژوهش آنها تشریح گردید.
Share/Save/Bookmark

بازتاب مسائل داخلی ایران در اسناد آرشیو ملی بریتانیا (۶) - اختصاصی "زمانه"

جمعه, 11/15/1389 - 18:11
موضوع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال ۱۹۸۰ در اسناد آرشیو ملی بریتانیا
مجید تفرشی
برقراری تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به دنبال ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران موضوعی است که در این بخش از گزارش درباره اسناد دیپلماتیک به تازگی علنی شده دولت بریتانیا به آن می‌پردازیم. این اسناد را آرشیو ملی بریتانیا در اواخر دسامبر ۲۰۱۰ از حالت سری خارج کرد. آنها مربوط به سی سال پیش یعنی سال ۱۹۸۰ می‌شوند. در بخش نخست گزارش در مورد این اسناد، توضیحاتی در مورد آنها داده شد و شیوه‌ی پژوهش آنها تشریح گردید.
Share/Save/Bookmark

بازتاب مسائل داخلی ایران در اسناد آرشیو ملی بریتانیا (۵) - اختصاصی "زمانه"

چهارشنبه, 11/13/1389 - 20:01
مسائل مربوط به گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در اسناد آرشیو ملی بریتانیا
مجید تفرشی
در این بخش از گزارش از اسناد دیپلماتیک به تازگی علنی شده دولت بریتانیا به بازتاب مسائل مربوط به گروگان‌گیری ۵۲ دیپلمات آمریکایی در تهران در این اسناد می‌پردازیم. این اسناد را آرشیو ملی بریتانیا در اواخر دسامبر ۲۰۱۰ از حالت سری خارج کرد. آنها مربوط به سی سال پیش یعنی سال ۱۹۸۰ می‌شوند. در بخش نخست گزارش در مورد این سندها، توضیحاتی در مورد آنها داده شد و شیوه‌ی پژوهش آنها تشریح گردید.

اشغال سفارت آمریکا
Share/Save/Bookmark

بازتاب مسائل داخلی ایران در اسناد آرشیو ملی بریتانیا (۴) - اختصاصی "زمانه"

دوشنبه, 11/11/1389 - 17:58
مسائل مربوط به محمدرضاشاه، خانواده سلطنتی و اپوزیسیون در اسناد آرشیو ملی بریتانیا
مجید تفرشی
آرشیو ملی بریتانیا در اواخر دسامبر ۲۰۱۰ سندهای دیپلماتیک مربوط به سی سال پیش یعنی سال ۱۹۸۰ را از حالت سری خارج کرد. در بخش نخست گزارش در مورد این سندها، توضیحاتی در مورد آنها داده شد و شیوه‌ی پژوهش آنها تشریح گردید. در این بخش به بازتاب مسائل مربوط به محمدرضاشاه، خانواده سلطنتی و بخشی از مخالفان در این اسناد می‌پردازیم. مخالفانی که به آنان اشاره می‌شود، کسانی هستند که به نوعی به رژیم سابق مرتبط بوده‌اند.
Share/Save/Bookmark

بازتاب مسائل داخلی ایران در اسناد آرشیو ملی بریتانیا (۳) - اختصاصی "زمانه"

شنبه, 11/09/1389 - 19:30
گزارشی از اسناد به تازگی علنی شده مربوط به سال ۱۹۸۰؛ بخش سوم- بررسی وضعیت اقتصادی ایران
مجید تفرشی
آرشیو ملی بریتانیا در اواخر دسامبر ۲۰۱۰ سندهای دیپلماتیک مربوط به سی سال پیش یعنی سال ۱۹۸۰ را از حالت سری خارج کرد. در بخش نخست گزارش در مورد این سندها توضیحاتی در مورد آنها داده شد، شیوه‌ی پژوهش آنها تشریح گردید و نیز مروری صورت گرفت بر تحولات بین‌المللی در دوره‌ای که این سندها معطوف به آن هستند. بخش دوم گزارش مربوط به بازتاب برخی از وقایع سیاسی داخلی در این اسناد بود. اینک درمی‌نگریم که در این اسناد در مورد اقتصاد ایران چه آمده است.
Share/Save/Bookmark

بازتاب مسائل داخلی ایران در اسناد آرشیو ملی بریتانیا (۲) - اختصاصی "زمانه"

پنجشنبه, 11/07/1389 - 18:36
گزارشی از اسناد به تازگی علنی شده (۲) – اختصاصی "زمانه"
مجید تفرشی
آرشیو ملی بریتانیا مطابق سنت همه ساله خود در نیمه دسامبر گذشته نیز پرونده‌های سندهای مربوط به تحولاتی که سی سال تمام از وقوع آن گذشته را طی مراسمی بر روی تعداد محدودی از پژوهشگران و نویسندگان آزاد کرد. در بخش قبلی گزارش در مورد این سندها توضیحاتی در مورد آنها داده شد، شیوه‌ی پژوهش آنها تشریح گردید و نیز مروری صورت گرفت بر تحولات بین‌المللی در دوره‌ای که این سندها معطوف به آن هستند.

سال پرتلاطم
Share/Save/Bookmark

شیوه‌ی پژوهش اسناد و مرور تحولات بین‌المللی

دوشنبه, 10/27/1389 - 18:00
ایران و جهان بر اساس اسناد تازه‌یاب در آرشیو ملی بریتانیا (۱) – اختصاصی "زمانه"
پژوهش و نگارش: مجید تفرشی
 اختصاصی "زمانه"، بخش نخست: آرشیو ملی بریتانیا مطابق سنت همه ساله خود در نیمه دسامبر گذشته نیز پرونده‌های اسناد مربوط به تحولاتی که سی سال تمام از وقوع آن گذشته را طی مراسمی بر روی تعداد محدودی از پژوهشگران و نویسندگان آزاد کرد. پس از آن نیز از ابتدای سال جدید میلادی این پرونده‌ها را در اختیار عموم مراجعان قرار داد. نگارنده برای یازدهمین سال پیاپی به عنوان تنها محقق ایرانی و فارسی زبان به این مراسم دعوت شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: