۱۳۹۰ شهریور ۲۴, پنجشنبه

آرزوی پيروزی خلق قهرمان سوريه در نبردی نا برابر

ميهن غارت شده ما وخانه های ويران شده با بولدورز

دفن زباله در جوار اولین تالاب بین المللی ایران/ حیات "کمجان" در خطر


شیراز -  شرق تالاب کمجان به عنوان اولین تالاب بین المللی ایران، این روزها به محلی برای دفن زباله های شهرهای اطراف تالاب تبدیل شده و این امر نگرانی دوستداران محیط زیست را به همراه داشته است.
به گزارش خبرنگار مهر، تالاب بین المللی کمجان در استان فارس و نزدیکی شیراز از جمله تالابهای مهم کشور است و در اولین کنوانسیون بین المللی تالابها در رامسر ثبت و به تائید رسید. این تالاب در مسیر کوچ پرندگان مهاجر قرار داشت و طبق نظر مجامع جهانی و زیست محیطی یک درصد از پرندگان خاورمیانه را در خود جای می داده است.
مطابق آخرین گونه شناسی صورت گرفته در سال اخیر بالغ بر 100 گونه پرنده آبزی، کنارآبزی، مهاجر، بومی ونیمه مهاجر در حوزه این تالاب توسط سرمحیط بانی خرامه شناسایی شد. به گفته بومیان محلی بخش کربال و به خصوص روستائیان کمجان در کناره های تالاب، آ‌هو، گراز، کفتار و گونه هایی از گربه های وحشی بزرگ جثه و کوچک مانند روباه و توره به وفور مشاهده می شود.
محل دفن زباله
در این تالاب گونه های متنوعی از گیاهان تالابی و مردابی از جمله نی، لوئی، شوره، درمنه و غیره وجود دارد که در بعضی نقاط ارتفاع آنها به شش الی هشت متر در وسعتی به مساحت پنج هزار و 250 هکتار را شامل می شود که طی سه سال گذشته یک هزار و 200 هکتار از این تالاب توسط بومیان احیا شده است.
در مدت اخیر با تلاش اهالی محل و فعالان محیط زیست این تالاب که رو به خشکی رفته بود دوباره احیا شد و یک دوره پنج ساله توسط اهالی برای احیای کامل تالاب کمجان در نظر گرفته شده است.
تلاشهای فعالان و دوست داران محیط زیست برای احیای تالاب در حال نتیجه دادن بود که اکنون خبر رسیده که در شرق تالاب محلی برای دفن زباله تعیین شده است.
دبیر موسسه 13 فروردین در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تالاب کمجان توسط اهالی محل احیا شده، گفت: تالابهای استان فارس طی مدت اخیر یکی پس از دیگری به دلیل استفاده های بی خردانه یا سدسازیهای غیرکارشناسانه خشک شد و تنها تالاب کمجان توسط اهالی محل احیا شد.
علی اکبر کاظمینی افزود: مردم محل بدون درخواست کمکی از هیچ نهادی خودشان اقدام به انجام کارهایی برای احیای تالاب کردند که در اواخر سال 88 مبادرت به ایجاد آب بندهایی در مسیر زهکشیهای ساخته شده در دهه 60 کرده که این کار مردم محلی باعث شد که به مرور تالاب خشکیده کمجان خودش را بازسازی کرده و تا حدودی تالاب احیا شد.
وی ادامه داد: طی مدت اخیر در شرق تالاب محلی برای دفن زباله ایجاد شده که این امر باعث به خطر افتادن حیات تالاب شده و نگرانی دوستداران محیط زیست را به همراه داشته است.
دبیر موسسه 13 فروردین با اشاره به اینکه در صورت ادامه این روند حیات تالاب کمجان به خطر می افتد، گفت: این امر آلوده کردن تالاب و در نهایت به خطر افتادن حیات زیستمندان تالاب را به دنبال دارد که در این راستا باید هرچه سریعتر تدابیر لازم اتخاذ شود.
وی با اشاره به استفاده مردم از آب تالاب افزود: در این صورت شیرابه های زباله ها به سمت تالاب کمجان سرازیر شده و پس از مخلوط شدن با آب تالاب باعث آلودگی آب و منجر به این می شود که آب تالاب قابل استفاده نباشد.
کاظمینی خواستار پیگیری این موضوع از سوی ادارات مربوطه شد و تاکید کرد: نباید اجازه داده شود که در نزدیکیهای چشمه، تالاب و هر گونه منابع آبی، محلی برای دفن زباله انتخاب شود زیرا این امر مشکلات زیادی را برای منابع آبی به همراه دارد.
فعال محیط زیست تالاب کمجان نیز در این رابطه گفت: انتهای کوه رحمت که در نزدیکیهای تالاب کمجان است به دلیل وجود آثار تاریخی انجام هرگونه حفاری ممنوع است اما طی مدت اخیر مجوز خاکبرداری توسط ارگانی در این محدوده گرفته شد و در ابتدا تصورمان این بود که قصد احداث یک جاده روستایی را دارند اما پس از مدتی متوجه شدیم که زباله در این محل دفن می شود.
سیروس زارع با بیان اینکه محل دفن زباله به تالاب متصل می شود، اظهار داشت: این محل که هم اکنون به محلی برای دفن زباله تبدیل شده محلی برای تولیدمثل برخی از گونه های پرندگان از جمله آنغوت است.
وی با اشاره به دفن زباله در این محل گفت: در صورتیکه مردم دفن زباله را مشاهده کنند به طور حتم جلوی این کار را می گیرند اما در حال حاضر زمانیکه مردم آمادگی نداشته یا نیمه شب نسبت به دفن زباله اقدام می شود هیچ کاری از دست مردم بر نمی آید.
این فعال محیط زیست تصریح کرد: در این راستا با بخشداری خرامه مکاتباتی صورت گرفته و علاوه براین محیط زیست هم در جریان موضوع قرار دارد و از این مجموعه ها خواسته ایم که جلوی این اقدام را بگیرند.
زارع ادامه داد: شیرابه های زباله ها به سمت تالاب کمجان سرازیر شده که این امر باعث مخلوط شدن شیرابه ها با آب تالاب شده و علاوه بر آلوده شدن آب نابود شدن تالاب را به همراه دارد.
وی گفت: در صورتیکه تالاب آلوده شود حیات آبزیان هم به خطر افتاده و تلف شدن ماهیان را به همراه دارد و همچنین زادآوری آبزیان را به خطر می اندازد.
به گزارش مهر، در صورتیکه تالاب کمجان مسیر احیا و گسترش خود را طی کند دیری نمی پاید که در مسیر گسترش به این محل خواهد رسید و دفن زباله در نزدیکی تالاب، حیات کمجان را دوباره با خطر و تهدید جدی مواجه می کند.
البته اکنون نیز وزش باد زباله های مدفون در محل را در دل کوه و دیگر نقاط پراکنده کرده و این امر نیز مشکلات بهداشتی را برای تالاب و مردم ایجاد خواهد کرد.