۱۳۹۰ فروردین ۱۷, چهارشنبه

Chossudovsky: New deadly war theater opened in Libya

باز نگری تاریخ جعلی هخامنشیان قسمت اول

رضا شاه سردار نوسازی ویا ویران سازی ایران؟

* فیلم مستند: سیوند، خاک، رویا - کارگردان: حسین کریمپوری

۲۰۱۱

* فیلم مستند: سیوند، خاک، رویا - کارگردان: حسین کریمپوری



Sivand, soil, dream from hrh.namira on Vimeo.

درباره فیلم
ساخت سد سیوند در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین مباحث اقتصادی، فرهنگی و کشاورزی در ایران بوده و بحث‌های رسانه‌یی زیادی در مورد ساخت و آبگیری این سد و تاثیرش بر آثار باستانی مثل آرمگاه کوروش کبیر یا پاسارگاد مطرح شد. حدود چهار سال پیش بود که این سد آبگیری شد و اعتراض‌ها بالا گرفت. همین‌ها دستمایه ساخت فیلمی شده به نام سیوند، خاک، رویا. اما حسین کریمپوری کارگردان این فیلم اصلاً به دام دست مایه‌های ژورنالیستی این موضوع که بسیار هم جذاب بوده نیفتاده، بلکه سراغ بیان سینمایی از این ماجرا رفته و تحت تاثیر آثار مستندسازان قدیمی ایران روایت خودش را از این ماجرا ساخته است. سرانجام ماجرای سد و آرامگاه هم این بود که آرامگاه کوروش به زیر آب نمی‌رود و اصلا سد به آنجا نمی‌رسد. کشاورزان هم البته به آب می‌رسند. اما در مورد این که آیا رطوبت ناشی از این سد می‌تواند بر پاسارگاد اثر تخریبی داشته باشد، هنوز هیچ اطلاعی در دسترس نیست.

ویژگی فیلم
سیوند، خاک، رویا فیلمی خاص با بیانی خاص و متفاوت است و موسیقی بسیار متفاوت دارد. در این فیلم، کشاورزان، باستان‌شناسان و سدسازان هر کدام مسایل‌شان را مطرح می‌کنند. جالب است بدانید که همه موسیقی این فیلم با یک تمبک زده شده است. فیلم شباهت‌هایی از لحاظ فرم با برخی مستندهای تجربی دهه چهل ایران مانند تپه‌های مارلیک اثر ابراهیم گلستان دارد. فیلم‌برداری فیلم چشم‌گیر است و فیلم در برخی از صحنه‌ها از تکنیک پرده آبی و نیز مورف برای ادغام تصاویر استفاده کرده است. این را هم جالب است که بدانید که برای ساخت این فیلم بیش از ۲۰ هزار کیلومتر سفر شده و دو سال هم وقت صرف ساخت آن شده است.

درباره کارگردان
حسین کریمپوری
حسین کریمپوری، متولد شیراز و دانش‌آموخته رشته سینما در تهران است. در کارنامه حرفه‌یی او چند فیلم کوتاه و مستند مانند: سلمانی ومایکل، عطار، زار: موسیقی که شفا می‌دهد وجود دارد. سیوند، خاک، رویا یکی از مهم‌ترین این‌هاست