۱۳۸۹ مهر ۱۲, دوشنبه

سندی تاریخی از دست‌اندازی انگلیسی‌ها به خاک ایران

-

اقدامات استعماری انگلستان در تاریخ ایران امری است که با توجه به شواهد و قرائن موجود، هر ایرانی وطن پرستی و حتی هر آزاده ای در هرجای دنیا به آن اذعان دارد.

به گزارش «تابناک»، اسناد و مدارک تاریخی فراوانی وجود دارد که نقش سیاستمداران پلید انگلیسی را در دست اندازی به منابع این آب و خاک به روشنی بیان می دارد.

بنابر این گزارش، به مناسبت نهم مهرماه، دو سند زیر که در آن مكاتباتی درباره ادعاها، اقدامات و دست اندازی‌های انگليسی‌ها در سيستان و درخواست تقويت ساخلوی منطقه برای مقابله با آن است ـ که مشتی است نمونه خروار ـ را منتشر می کنیم.

شرح سند: در اين سند وزير امور خارجه ضمن اشاره به اقدامات وزارتخانه در اعتراض به سفارت انگلستان، ناتواني مأموران ساخلو (پادگان نظامی) و گمرك سيستان را در آنچه كه پيش آمده، سهيم دانسته و خواهان نظم بخشيدن به ساخلوي سيستان و اعزام مأموران توانا به آنجا شده است.




همچنين وزارت ماليه نيز طي گزارشي به نخست وزير به گزارش‌هاي متعددي كه درباره اقدامات انگليسي‌ها در سيستان ارسال شده، اشاره كرده و علاوه بر مهم دانستن نقش وزارت امور خارجه در حل بحران، پيشنهاد تأسيس ساخلويي منظم در سيستان را كرده است.

شماره سند: 240013671
تاريخ سند: 9 مهر 1287 ش