۱۳۸۶ بهمن ۶, شنبه

اسلام رقيب جدي آمريكا نيست

آينده آمريكا از نگاه رئيس شوراي روابط خارجي
.اشاره: ريچارد هاس، رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا از جولاي 2003 است. اين شورا، نهادي مستقل و بي‌طرف است. هاس تاكنون حدود ده كتاب درباره سياست خارجي آمريكا به نگارش درآورده و از ژانويه 2001 تا سال 2003 مدير طراحي سياست وزارت امور خارجه آمريكا و يكي از مشاوران اصلي كالين پاول بوده است.
وي همچنين سمت تعيين كننده سياست آمريكا درباره آينده افغانستان را داشته و ارشدترين نماينده آمريكا براي حمايت از روند صلح ايرلند شمالي بود و به خاطر تلاش‌هايش، مدال افتخار وزارت امور خارج را دريافت كرده است.
از سال 1989 تا 1993 هاس، مشاور ويژه بوش و مدير برنامه‌هاي خاور نزديك و امور آسياي جنوبي شوراي امنيت ملي آمريكا بود. وي در سال 1991 به خاطر تلاش‌هايش در جريان عمليات‌هاي سپر صحرا و طوفان صحرا مدال شهروند درجه يك رياست جمهوري آمريكا را دريافت كرد.
وي در دانشگاه‌ها و سازمان‌هاي گوناگون بين‌المللي و معتبر، عهده‌دار سمت‌هاي متعددي بوده و در سال 1951 در بروكلين نيويورك متولد شد و هم‌اكنون به همراه همسر و دو فرزندش در نيويورك زندگي مي‌كند.گفت‌وگو با ريچارد هاس، رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا درباره بزرگترين چالش‌هاي رئيس‌جمهور آينده آمريكا و نحوه پرداختن به آنها از نظر وي انجام شده؛ «هاس» بر اين باور است، به رغم اين‌كه سلطه آمريكا بر جهان رو به افول است، نفوذ گسترده آمريكا همچنان ادامه خواهد يافت.
پرسش: رئيس‌جمهور آينده آمريكا با چه چيزهايي روبه‌روست؟
ريچارد هاس: ايده خاورميانه بزرگ دربردارنده چالش‌هاي بزرگي نيز خواهد بود كه هم آمريكا و هم جهان را درگير خود خواهد كرد كه اين امر محدود به رئيس‌جمهور ما نبوده و رؤساي جمهوري و نخست وزيران متعددي را به خود مشغول خواهد كرد.
آمريكا مدت‌هاست پرنفوذترين كشور دنيا جداي از جوانب نظامي است، اما در سال‌هاي اخير برتري آن در خاورميانه با افول چشمگيري روبه‌رو بوده است. ما شاهد تولد دوره جديدي در خاورميانه هستيم كه چندان براي ما جذاب نيست، چرا كه مشكلات زيادي را براي ما و براي خود منطقه در پي
خواهد داشت.