۱۳۹۰ فروردین ۲۰, شنبه

اشرف 19فرودين

باغستان علیا در استان خراسان رضوی

دوشنبه, ژانویهٔ ۳۱, ۲۰۱۱

باغستان علیا در استان خراسان رضوی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

موقعیت و تاریخچه

اُمید۵۷:گزارشات تصویری این وبلاگ هر ۱۲ ساعت یکبار به صورت خودکار بروز می شود. * صفحه اول * خوراک مطالب * خوراک نظرات * تارنمای رسمی بیشابور شهر باستانی بیشابور که در ردیف بزرگ‌ترین شهرهای دوره ساسانی شناخته میشود در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غرب کازرون و ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز، در حاشیه رودخانه شاپور و در کنار جاده شاهی که در زمان هخامنشیان، تخت جمشید را به شوش و در روزگار ساسانی به تیسفون متصل می کرد قراردارد. این شهر به دستور شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی، به دنبال پیروزی شاپور بر والرین امپراطور روم در ناحیه ای خوش آب و هوا در مسیر استخر به تیسفون توسط يك معمار سوري بنام «اپساي» دبير از اهالی حران در سال ۲۶۶ میلادی طراحي و ساخته شد. این شهر در زمینی مستطیل شکل و به روش مهندسی یونانیان که توسط هیپوداموس ابداع شده بود بنا شده و دارای طرحی شطرنجی با چهار دروازه و دو خیابان اصلی عمود بر هم است که نقاط مختلف شهر را به یکدیگر مرتبط میساختند.



بیشابور

شهر باستانی بیشابور که در ردیف بزرگ‌ترین شهرهای دوره ساسانی شناخته میشود در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غرب کازرون و ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز، در حاشیه رودخانه شاپور و در کنار جاده شاهی که در زمان هخامنشیان، تخت جمشید را به شوش و در روزگار ساسانی به تیسفون متصل می کرد قراردارد.
این شهر به دستور شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی، به دنبال پیروزی شاپور بر والرین امپراطور روم در ناحیه ای خوش آب و هوا در مسیر استخر به تیسفون توسط يك معمار سوري بنام «اپساي» دبير از اهالی حران در سال ۲۶۶ میلادی طراحي و ساخته شد. این شهر در زمینی مستطیل شکل و به روش مهندسی یونانیان که توسط هیپوداموس ابداع شده بود بنا شده و دارای طرحی شطرنجی با چهار دروازه و دو خیابان اصلی عمود بر هم است که نقاط مختلف شهر را به یکدیگر مرتبط میساختند.