۱۳۸۸ تیر ۲۲, دوشنبه

گزارش تشریحی - تصویری از مرگ دریاچه پریشان

در اين سر زمين بلا زده
گزارش تشریحی - تصویری از مرگ دریاچه پریشان

خبرگزاری مهر- گروه اجتماعی: پریشان بالاخره مرد. هفتمین تالاب بین المللی جهان نه به مرگ طبیعی که به دستان ما خشکید، ما مسئول خشکیده شدن زیباترین دریاچه آب شیرین ایران هستیم.
به گزارش خبرنگار مهر، یک فعال محیط زیست در کازرون خشک شدن دریاچه پریشان را فاجعه ای برای حیات منطقه به خصوص کشاورزان و جامعه انسانی اطراف این دریاچه دانست. دریاچه پریشان یکبار در دهه 40 به طور کامل خشک شد و تا امروز دریاچه پریشان منبع اصلی آبیاری زمینهای کشاورزی بوده است.
محسن عباسپور فعال محیط زیست با اعلام این مطلب به خبرنگار مهر گفت: زمانی که در هر اکوسیستم مشکلی برای گونه های جانوری، پرنده ها و گیاهان به وجود آید حیات انسانی نیز دچار مشکلات جدید می شود چرا که زندگی انسان به طور مستقیم با طبیعیت در ارتباط و متاثر از وضعیتهای به وجود آمده است.
عضو انجمن غیر دولتی هم اندیشان جوان با اشاره به زنگ خطر خشک شدن دریاچه پریشان برای اهالی روستاهای حاشیه دریاچه افزود: کشاورزی منطقه پریشان که نقش بسیار مهمی در اقتصاد منطقه و کشور دارد متاثر از وضعیت بی آبی و خشکی دریاچه است.
عباسپور تاکید کرد: متاسفانه در یکی دو سال اخیر با توجه به تمام هشدارهای محیط زیستی این مباحث از سوی مسئولان مختلف استان جدی گرفته نشد و خیلی ها حساسیتهای طبیعی دلسوزان و کارشناسان و متخصصان محیط زیست را در منطقه جدی نگرفتند و الان دریاچه پریشان به روزی افتاده که نباید می افتاد.
این فعال محیط زیست با انتقاد از مسببان اتفاقات سالهای اخیر در دریاچه پریشان اضافه کرد: دیگر حیات لاک پشت ها، پرندگان و ماهیان و ... مطرح نیست .الان مسئله اصلی حیات انسانی است که در معرض خطر جدی قرار گرفته است. چند هزار نفر ساکن اطراف دریاچه پریشان به طور مستقیم و غیر مستقیم با دریاچه پریشان در ارتباط هستند و خاک خشکی دریاچه اولین بار به چشم ساکنان و جوامع محلی خواهد رفت.
محسن عباسپور عضو انجمن غیر دولتی هم اندیشان جوان، افت شدید وضعیت کشاورزی را مهمترین چالش ماههای آینده در پریشان دانست و عمده دلیل خشک شدن دریاچه را وجود چاههای متعدد و فقدان مدیریت منابع آبی عنوان کرد. با این حال این اظهارات که کاهش بارندگی در سالهای اخیر عامل خشکسالی دریاچه است را مورد انتقاد قرار داد و گفت: شدت بارندگی بی تاثیر در وضعیت پویای دریاچه نبوده اما سفره های آب زیر زمینی و چشمه های جاری از این سفره ها، مهمترین منابع تغذیه کننده دریاچه پریشان هستند که امروزه به دلیل برداشت بی رویه آب از طریق چاه ها خشک شده اند.



این فعال محیط زیست تنها چشمه باقی مانده از چشمه های تغذیه کننده دریاچه را چشمه" دنگ" نامید و افزود: تمام چشمه های دریاچه خشک شده اند و این چشمه تنها چند متر مربع جلوتر از خود را نمناک می کند و به صورت جوی کوچکی درآمده است که در نیمه شمال غربی دریاچه واقع است. با این حال چند چشمه ها مورد هجوم راهسازان در مراحل راهسازی بوده است.
از طرف دیگر معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست استان فارس کاهش 60 درصدی بارندگی در دو سال گذشته را دلیل اصلی کاهش آب دریاچه و سپس خشک شدن کامل دریاچه دانست و گفت: در دو سال گذشته به نسبت میانگین 30 ساله کمترین بارشها را داشته ایم و به نسبت اب دریاچه در فصلهای مختلف کاهش پیدا کرد با این حال تبخیر زیاد و گرمایش زمستان مزید بر علت شد تا دریاچه به خشکی کامل نزدیک شد.


حمیضلع شمال غربی دریاچه پریشان زمانی که آب داشت

حمید ظهرابی با رد این موضوع که چشمه ها تامین کننده اصلی منابع آبی دریاچه پریشان هستند د ظهرابی با رد این موضوع که چشمه ها تامین کننده اصلی منابع آبی دریاچه پریشان هستند تاکید کرد: از بهار 87 تا بهار 88 چاهها رشد چندانی نداشته اند و با اینکه 60 درصد کاهش بارندگی داشتیم اما باز دریاچه آب داشت. از طرف دیگر دریاچه سابقه خشک شدن دارد و در دهه 40 یکبار به همین شکل به طور کامل خشک شد در حالی که در ان سالها چاهی در اطراف دریاچه وجود نداشته است.
این کارشناس مسئول محیط زیست با تاکید بر اینکه به نظر کارشناسان و متخصصان محیط زیست احترام می گذاریم اما دلیل خشکی دریاچه را چاههای و راهسازی در مسیر چشمه ها نمی دانیم اضافه کرد: در تلاش هستیم کمیته بررسی اثرات برداشت آب از منابع آبی دریاچه را مورد بررسی قرار دهیم .
ظهرابی همچنین اظهار امیدواری کرد راهسازان از این فرصت برای راهسازی استفاده نمی کنند اما با خشک شدن دریاچه آسیبهای زیست محیطی مثل انتشار گرد و غبار در آسمان، افت سطح آبهای زیر زمینی و کاهش کیفیت کشاورزی در منطقه از پیامدهای خشک شدن دریاچه پریشان است.

تصاويری از زمانی که درياجه پريشان آب داشت