۱۳۸۹ خرداد ۱۷, دوشنبه

خرداد.تبديل روزانه يک هکتار از خاک ايران به کوير


خبرگزاری مهر
پيشکسوتان محيط زيست ايران که از سوی ستاد محيط زيست شهرداری تهران به دليل يک عمر فعاليت زيست محيطی تجليل شدند با ابراز نگرانی از وضعيت محيط زيست کشور نسبت به وضعيت شهر تهران هشدار داده و تاکيد کردند برای نجات محيط زيست بايد کاری اساسی کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان ستاد محيط زيست شهرداری تهران با حضور در منزل دکتر مه لقاح ملاح سالخورده ترين فعال محيط زيست ايران و رئيس جمعيت زنان مبارزه با آلودگيهای زيست محيطي، دکتر پروين نصرتی دبير انجمن متخصصان ايران و دکتر اسماعيل کهرم فعال محيط زيست و استاد دانشگاه از يک عمر فعاليت آنها در حوزه محيط زيست تجليل کردند و برای مراقبت دائم پزشکی اين پيشکسوتان، پرونده پزشکی تشکيل دادند.

در اين ديدارها که عصر يکشنبه صورت گرفت، رئيس ستاد محيط زيست شهرداری تهران در اولين ديدار و در منزل دکتر مه لقاح ملاح، سالخورده ترين فعال محيط زيست ايران و رئيس جمعيت زنان محيط زيست ايران با تاکيد بر اينکه سرمايه های شهر تهران انسانهای فرهيخته و تاثير گذار هستند، گفت: سرمايه های شهر تهران پلها، بزرگراهها و اماکن نيستند بلکه آدمهايی هستند که عمر خود را برای حفاظت از محيط زيست صرف کرده اند.


هادی حيدرزاده در اين ديدارها که با حضور تيم پزشکي، خبرنگاران و کارشناسان محيط زيست شهرداری تهران صورت گرفت لوح يادبودی به نمايندگی از شهردار تهران و ستاد محيط زيست شهرداری تهران به دکتر مه لقاح ملاح، دکتر پروين نصيری و دکتر اسماعيل کهرم تقديم کرد.


دکتر ملاح در اين ديدار با اشاره به سابقه فعاليتهايش در ساليان دور گفت: با وجود اينکه فعاليتهايی از سوی برخی دستگاهها مثل شهرداری تهران برای مبارزه با آسيبهای زيست محيطی انجام می شود اما نکات ظريف مديريتی در حوزه محيط زيست وجود دارند که از سوی مسئولان ناديده گرفته می شوند.


اين فعال سالخورده محيط زيست که 94 سال سن دارد، افزود: در سال 56 تحقيقاتی انجام دادم و بر اساس آن نسبت به افزايش جمعيت و افزايش آلودگی هوای تهران هشدار دادم که تهران ظرفيت جمعيتی بيشتر از چهار ميليون نفر را ندارد ولی به هيچ وجه جدی گرفته نشد. اکنون بايد پرسيد آيا امروز تهران تحمل دوازده ميليون نفر انسان و اين حجم از آلودگی را دارد؟


ملاح تاکيد کرد: هزار و صد و هفتاد نفر عضو انجمن زنان مبارزه با آلودگيهای زيست محيطی هستند که اين رقم برای جامعه ايران و وضعيت محيط زيست آن وحشتناک است و شرايط نشان می دهد که هيچ کدام از ما نتواسنته ايم محيط زيست را نجات دهيم.


اين فعال محيط زيست با اشاره به آيات قران اظهار داشت: ما همه از خاک هستيم و خاک مورد احترام است از خاک گياهان می رويند و گياهان نفس ما هستند. بايد به خودمان رحم کنيم و به خاک احترام بگذاريم.


رئيس جامعه غير دولتی زنان محيط زيست ايران با اشاره به فعاليتهای شهردار تهران افزود: از قول من به قاليباف بگوييد بايد بلند شد و کاری کرد، جمعيت تهران زياد است بايد کم شود، اقتصاد تهران بايد به حاشيه شهر و روستاهای اطراف برود. چرا بايد 60 هزار روستا از سکنه خالی باشد و تهران از تراکم جمعيت نتواند نفس بکشد؟


ملاح با گلايه از وضعيت ناگوار محيط زيست کشور گفت: با اشک می گويم روزی يک هکتار از خاک ايران کوير می شود. من از چشم يک ديدبان به وطنم نگاه می کنم اين وضعيت دردناک است بايد کاری کرد، صدای يک پيرزن به تنهايی برای نجات محيط زيست ايران کافی نيست.


در ادامه سرکشی از پيشکسوتان محيط زيست تهران، رئيس ستاد محيط زيست شهرداری تهران و هيئت همراه به ديدار دکتر پروين نصرتی استاد دانشگاه و دبير انجمن متخصصان محيط زيست ايران رفتند که در اين ديدار تيم پزشکی اين فعال 61 ساله محيط زيست را نيز معاينه کردند.


اين استاد دانشگاه در اين ديدار صميمانه تاکيد کرد: مشکلات محيط زيست ايران زياد است و اين تنوع مشکلات بر خلاف تنوع کيفيت محيطهای طبيعی است. ايران محيط زيست کم نظيری دارد ولی به دليل نا آگاهی مردم و مسئولان مشکلات زيادی گريبان محيط زيست را گرفته که بايد در اين زمينه آگاهی رسانی کرد.


نصيری با اشاره به وضعيت آگاهی رسانی و شناخت مقوله محيط زيست در رسانه ها و افکار عمومی گفت: در 15 سال گذشته از اين نظر رشد کرده ايم اما بايد اين آگاهی تبديل به عمل شود. البته محيط زيست ديگر از يک مقوله لوکس به يک ضرورت تبديل شده و مردم هم آموزش پذير هستند اما مشکل مسئولانی هستند که از محيط زيست چيزی نمی دانند.


اين متخصص محيط زيست تاکيد کرد: در مورد وضعيت تهران بايد راهکارها را اجرايی کرد چرا که سالهاست مشکلات محيط زيست تهران شناخته شده و حتما راهکارهايی هم ارائه شده که امروز بايد اجرايی شوند تا تهران از اين وضع بيرون بيايد.


نصيری که در حوزه آلودگيهای صوتی فعاليت آموزشی می کند، تاکيد کرد: علاوه بر تدريس محيط زيست در دانشگاه در زمينه آموزش و مشاوره های زيست محيطی فعاليت می کنم.


همچنين در ادامه اين ديدارها، هادی حيدرزاده مشاور شهردار تهران با ابلاغ پيام شهردار تهران به دکتر اسماعيل کهرم استاد دانشگاه و فعال محيط زيست از زحمات ساليان دراز اين پيشکسوت محيط زيست ايران تجليل کرد.


دکتر کهرم در اين ديدار با ستايش از اين اقدام ستاد محيط زيست شهردای تهران از تلاشهای محمد باقر قاليباف در حوزه مديرت شهری و توجه ويژه به مقوله محيط زيست تشکر کرد.






17 خرداد 1389

هیچ نظری موجود نیست: