رديف
عنوان كتاب
نويسنده
۱
دو سال در عدليه
احمد كسروي
۲
چرا از عدليه بيرون آمدم
احمد كسروي
۳
بهائيگري (1)
احمد كسروي
۴
بهائيگري (2)
احمد كسروي
۵
بخوانيد و داوري كنيد
احمد كسروي
۶
بدخواهان
احمد كسروي
۷
در پيرامون اسلام
احمد كسروي
۸
در پيرامون خرد
احمد كسروي
۹
در پيرامون روان
احمد كسروي
۱۰
در پيرامون روان پيكرها
احمد كسروي
۱۱
در راه سياست
احمد كسروي
۱۲
دين و جهان
احمد كسروي
۱۳
دولت به ما پاسخ دهد
احمد كسروي
۱۴
امروز چاره چيست؟
احمد كسروي
۱۵
فرهنگ است يا نيرنگ؟
احمد كسروي
احمد كسروي تبريزي (۸ مهر ۱۲۶۹، ۲۰ اسفند ۱۳۲۴) تاريخنويس، زبانشناس و پژوهشگر ايراني بود. دو كتاب او به نامهاي تاريخ مشروطهٔ ايران و تاريخ هجدهسالهٔ آذربايجان از مهمترين آثار مربوط به تاريخ جنبش مشروطهخواهي ايران است و هنوز به آنها استناد ميشود.
در كتاب آذري يا زبان باستان آذربايجان كسروي، براي نخستين بار اين نظريه را مطرح كرد كه زبان تاريخي منطقهٔ آذربايجان ايران قبل از رايج شدن زبان تركي آذربايجاني كه مورخان از آن به نام "آذري" ياد كردهاند، زباني از خانوادهٔ زبانهاي ايراني بودهاست. اين نظريه هنوز مخالفاني ميان قومگرايان دارد اما در نزد زبانشناسان به صورت عام پذيرفته شدهاست.
كسروي در جواني به كسوت روحانيون شيعه درآمد ولي به دلايلي مدتي پس از رفتن به تهران عبا و عمامهاش را كنار گذاشت و در عدليه استخدام شد و بعد از مدتي به خوزستان منتقل شد. او مدتي بعد از عدليه بركنار شده و وكيل دعاوي شد. كسروي نشريهٔ پيمان (از ۱۳۱۲ تا ۱۳۲۰[۲]) و پس از اشغال ايران و بركناري رضاشاه پهلوي، نشريهٔ پرچم را منتشركرد و درآنها به ترويج ديدگاههاي خود دربارهٔ دين و زبان و باورهاي ايرانيان پرداخت. كسروي حزب يا جمعيتي نيز تشكيل داد و آن را باهماد آزادگان ناميد.
وي مبلغ «پاكديني» (زدودن خرافات از مذهب) بود. كسروي از طرفداران سرهنويسي در زبان فارسي بود ، تا به جايي كه در انتهاي كتابهايش لغتنامهاي براي كمك به خواننده لازم به نظر ميرسيد. البته اكثر اين معادلهايي كه كسروي ساخته بود، بعدها خود به تدريج وارد زبان رايج شدند.
در اواخر عمر، نوشتههاي كسروي بسيار تندتر شد؛ و كتب و نوشتارهايي حاوي حملات شديد به برخي از شاعران فارسيگو، بهاييت، صوفيگري، شيعه و شيخيگري منتشر كرد. تا به جايي كه به نقل از سعيد نفيسي آورده شده كه "آنچه درباره سعدي و حافظ و تصوف و دين شيعه گفت نه تنها به نفع ايران نبود بلكه صريحا مي گويم مغرضانه بود."
سرانجام احمد كسروي در كاخ دادگستري تهران در سكوت دولت و روشنفكران وقت، توسط تروريست هاي فدائيان اسلام به اتهام الحاد و ارتداد،
با ضربات متعدد چاقو به قتل رسيد. قاتلين وي هيچگاه مجازات نشدند!!!
اجساد احمد كسروي و منشي اش حدادپور كه بوسيله گروه تروريستي فدائيان اسلام در داخل كاخ دادگستري به قتل رسيدند.
در كتاب آذري يا زبان باستان آذربايجان كسروي، براي نخستين بار اين نظريه را مطرح كرد كه زبان تاريخي منطقهٔ آذربايجان ايران قبل از رايج شدن زبان تركي آذربايجاني كه مورخان از آن به نام "آذري" ياد كردهاند، زباني از خانوادهٔ زبانهاي ايراني بودهاست. اين نظريه هنوز مخالفاني ميان قومگرايان دارد اما در نزد زبانشناسان به صورت عام پذيرفته شدهاست.
كسروي در جواني به كسوت روحانيون شيعه درآمد ولي به دلايلي مدتي پس از رفتن به تهران عبا و عمامهاش را كنار گذاشت و در عدليه استخدام شد و بعد از مدتي به خوزستان منتقل شد. او مدتي بعد از عدليه بركنار شده و وكيل دعاوي شد. كسروي نشريهٔ پيمان (از ۱۳۱۲ تا ۱۳۲۰[۲]) و پس از اشغال ايران و بركناري رضاشاه پهلوي، نشريهٔ پرچم را منتشركرد و درآنها به ترويج ديدگاههاي خود دربارهٔ دين و زبان و باورهاي ايرانيان پرداخت. كسروي حزب يا جمعيتي نيز تشكيل داد و آن را باهماد آزادگان ناميد.
وي مبلغ «پاكديني» (زدودن خرافات از مذهب) بود. كسروي از طرفداران سرهنويسي در زبان فارسي بود ، تا به جايي كه در انتهاي كتابهايش لغتنامهاي براي كمك به خواننده لازم به نظر ميرسيد. البته اكثر اين معادلهايي كه كسروي ساخته بود، بعدها خود به تدريج وارد زبان رايج شدند.
در اواخر عمر، نوشتههاي كسروي بسيار تندتر شد؛ و كتب و نوشتارهايي حاوي حملات شديد به برخي از شاعران فارسيگو، بهاييت، صوفيگري، شيعه و شيخيگري منتشر كرد. تا به جايي كه به نقل از سعيد نفيسي آورده شده كه "آنچه درباره سعدي و حافظ و تصوف و دين شيعه گفت نه تنها به نفع ايران نبود بلكه صريحا مي گويم مغرضانه بود."
سرانجام احمد كسروي در كاخ دادگستري تهران در سكوت دولت و روشنفكران وقت، توسط تروريست هاي فدائيان اسلام به اتهام الحاد و ارتداد،
با ضربات متعدد چاقو به قتل رسيد. قاتلين وي هيچگاه مجازات نشدند!!!
اجساد احمد كسروي و منشي اش حدادپور كه بوسيله گروه تروريستي فدائيان اسلام در داخل كاخ دادگستري به قتل رسيدند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر