۱۳۹۶ خرداد ۶, شنبه

A l’occasion de la Journée mondiale des enseignants, divers représentants de l’IE, des Nations Unies, de l’UNESCO, de l’OIT et des gouvernements nationaux discuteront de ces objectifs en vue de « définir une feuille de route pour les enseignants jusqu’en 2030 ».

Depuis 1994, les parties prenantes de l’éducation rappellent chaque année, le 5 octobre, la Recommandation concernant la condition du personnel enseignant, signée en 1966 par l’Organisation internationale du travail (OIT) et l’Organisation des Nations Unies pour l’éducation, la science et la culture (UNESCO). A l’occasion de cette journée, l’Internationale de l’Education (IE) et les Nations Unies (ONU) sensibilisent l’opinion publique à l’importance des enseignants pour le développement social, dénonçant et critiquant les problèmes auxquels ils sont exposés partout dans le monde.
Cette année, le programme des célébrations officielles à Paris établit le lien avec les Objectifs pour le développement durable (ODD) récemment adoptés à New York. Les ODD assurent la relève des Objectifs du Millénaire pour le développement, arrivant à terme fin 2015. Les gouvernements ont conjointement fixé les objectifs pour les années à venir jusqu’en 2030 et se sont engagés à « créer les conditions d’une croissance économique durable, globale et viable, d’une prospérité partagée et du travail décent pour tous, en prenant en compte les différentes niveaux et capacités de développement national ». La clé pour atteindre ces objectifs réside dans l’éducation, dans la mesure où celle-ci peut contribuer à améliorer le développement économique et à promouvoir une société pacifique et égalitaire. Le quatrième point des ODD reconnaît l’importance de l’éducation et vise à « assurer l’accès de tous à une éducation de qualité, sur un pied d’égalité, et promouvoir les possibilités d’apprentissage tout au long de la vie ».
A l’occasion de la Journée mondiale des enseignants, divers représentants de l’IE, des Nations Unies, de l’UNESCO, de l’OIT et des gouvernements nationaux discuteront de ces objectifs en vue de « définir une feuille de route pour les enseignants jusqu’en 2030 ». Le Secrétaire général de l’IE, Fred van Leeuwen, se chargera d’inaugurer l’événement de cette année, lequel accorde une importance toute particulière à l’éducation de la petite enfance qui, souvent oubliée lorsqu’il s’agit de mieux reconnaître la profession enseignante, joue néanmoins un rôle déterminant dans la lutte contre les inégalités au sein de l’éducation. L’IE jouera également le rôle de modérateur lors d’un débat intitulé « Education de la petite enfance, une profession : tendances, statut et défis ».
Afin de sensibiliser l’opinion publique lors de la Journée mondiale des enseignants, l’IE publie conjointement avec l’UNESCO, l’OIT, l’UNICEF et le Programme des Nations Unies pour le développement (PNUD) un message mettant en garde contre la crise que traverse actuellement l’éducation à l’échelle mondiale. Bien que l’on reconnaisse de plus en plus l’importance que jouent les enseignants dans l’apprentissage des enfants, on observe une tendance persistante à les sous-évaluer et à limiter leur autonomie. L’Institut de statistique de l’UNESCO estime que, pour réaliser l’objectif de l’enseignement primaire universel d’ici à 2020, les pays devront recruter au total 12,5 millions d’enseignants du primaire. Conscient des problèmes à venir, le CSEE appelle ses organisations membres à aider les syndicats de l’éducation à travers le monde à relever les défis actuels et futurs. L’éducation est un droit humain et non un privilège réservé à une poignée d’individus. Les enseignants jouent un rôle majeur dans l’édification d’une société égalitaire partout sur la planète. Le CSEE encourage leurs organisations membres à profiter de la Journée mondiale des enseignants pour faire entendre leur voix et défendre l’autonomie des enseignants.
Afin de faire connaître les actions menées par les syndicats de l’éducation à l’occasion de la Journée mondiale des enseignants, le CSEE invite chaleureusement leurs organisations membres à envoyer à leur secrétariat respectif, en version numérique, leurs déclarations, photos, communiqués de presse, rapports d’activités, ainsi que toute autre ressource produite pour cette journée. Pour voir l’affiche de la Journée mondiale des enseignant(e)s, cliquez ici

طراحی شده توسط استاد خطاط و نگارگر رضا عباسی، کاشی های آبی، زرد، فیروزه ای، صورتی و سبز نور را در این شهرستان آفتابی و گرم گرفته و بازتاب میدهند و زیبایی را در فضاهای سرد زیر گنبد بزرگ آبی مسجد شاه عباس به ارمغان میاورند

۹ سال پیش یعنی سال ۹۷۷ هجری شمسی یا ۱۵۹۸ میلادی، شاه عباس پایتخت ایران را به اصفهان منتقل کرد. در اینجا، او تعداد قابل توجهی از ساختمان های مذهبی و مدنی بلند پروازانه و زیبا را راه اندازی کرد. اما مواد ساخت و سازی که به راحتی در اصفهان در دسترس بود تنها خشت و گل پخته شده بودند، که کسل کننده بنظر میرسیدند. تکنیک های جدید در پختن کاشی های رنگی به معماران شاه اجازه داد نمایش شگرف دکوراسیون را در مسجد شاه به کمال برسانند (ساخت ۱۰۱۷-۹۹۱ ه ش یا 1612-1638میلادی) . طراحی شده توسط استاد خطاط و نگارگر رضا عباسی، کاشی های آبی، زرد، فیروزه ای، صورتی و سبز نور را در این شهرستان آفتابی و گرم گرفته و بازتاب میدهند و زیبایی را در فضاهای سرد زیر گنبد بزرگ آبی مسجد شاه عباس به ارمغان میاورند


Castello di Sammezzano, Leccio, Italy
The mesmerising ceiling, vaults and decor of the Peacock Room in this abandoned Italian palazzo near Florence speak for themselves. Peacocks, and other exotica, were the source of the inspired decoration to be found throughout the seemingly endless empty rooms of this daydream building. The Moorish-style makeover of what was a much older palace was the life work of Ferdinando Panciatichi Ximenes d’Aragona. Although the aristocratic Italian architect, engineer, botanist, philosopher and politician never visited the Levant or the Orient, he imagined a world of exquisite and highly exotic forms and colours that he brought to life in Leccio between 1843 and 1889. A hotel in the 20th Century, the palazzo and its polychromatic Peacock Room are in limbo today. (Credit: Antonio Cinotti/Flickr cc by 2.0)
Ely Cathedral, Cambridgeshire (Credit: Credit: Steve Vidler / Alamy Stock Photo)
Ely Cathedral, Cambridgeshire
Completed in 1334 by the royal carpenter William Hurley, the exquisite timber lantern over the central octagonal tower of Ely Cathedral is one of the greatest feats of medieval structural engineering and design. From the cathedral floor, the lantern appears like the centre of a great, eight-pointed star, with a carving of Christ in Glory at its centre. Constructed primarily from eight English oak trees, the 30ft-high lantern is supported by highly visible timber fan vaulting and by a hidden tent-like lattice of oak beams. Wooden panels – decorated with painted angels in the 19th Century – can be opened around the lantern. Choristers, serving as a heavenly choir, sang through these from the roof of the fenland cathedral. (Credit: Steve Vidler / Alamy Stock Photo)
Solna Centrum Metro Station, Stockholm (Credit: Credit: David Bertho / Alamy Stock Photo)
Solna Centrum Metro Station, Stockholm
By far the most alluring attraction of Stockholm's Solna Centrum shopping mall is the Blue Line Metro station that has served it since 1975. Artists Anders Åberg and Karl-Olov Björk painted the exposed bedrock of the underground concourse a thrilling and beautifully lit night-time red. Riding the escalators here is like being drawn into, or escaping from, some mythical sorcerer's cave. Since 1957 more artists than it would take to fill the carriage of a Metro train have conjured 94 of the network's 100 stations into memorable public artworks, justifying the widely quoted description of the 70-mile Stockholm Metro as "the world's longest art gallery". Perhaps only the Moscow Metro, mostly of an earlier era, rates alongside this remarkable achievement. (Credit: David Bertho / Alamy Stock Photo)
Grand Central Station, New York (Credit: Credit: Patrick Shyu / Alamy Stock Photo)
Grand Central Station, New York
For decades the zodiac ceiling of the imposing and much loved concourse of Grand Central was largely invisible. It was covered in thick layers of nicotine tar, the result of countless cigarettes smoked by generations of commuters making their way to the station's 67 platforms set below the imposing Beaux-Arts style building designed by Warren and Wetmore, and Reed and Stern. Based on medieval astronomical maps, it was painted by the French artist Paul César Helleu and New York's Charles Basing with a team of assistants. The signs of the zodiac were outlined in gold leaf on a blue-green backdrop evoking autumn and winter night skies of Greece and Southern Italy. The cleaned and restored ceiling was unveiled in 1998. (Credit: Patrick Shyu / Alamy Stock Photo)
Shah Mosque, Isfahan (Credit: Credit: Hossein Lohinejadian / Alamy Stock Photo)
Shah Mosque, Isfahan
In 1598, Shah Abbas moved the Persian capital to Isfahan. Here, he commissioned a remarkable sequence of ambitious and beautiful religious and civic buildings. But, because the only readily available building material in Isfahan was baked mud brick, there was a fear that, however grand, the new buildings would look rather dull. New techniques in firing coloured mosaic tiles, however, allowed the Shah's architects to revel in wondrous displays of decoration, brought to perfection here in the Shah Mosque (1612-38). Designed by the master calligrapher and miniaturist Rezza Abbasi, the blue, yellow, turquoise, pink and green tiles catch and reflect the light of this bright and hot city, animating cool spaces under the great blue dome of Abbas's mosque. (Credit: Hossein Lohinejadian / Alamy Stock Photo)
Haesley Nine Bridges Golf Club House, Yeoju-gun, South Korea
Haesley Nine Bridges Golf Club House, Yeoju-gun, South Korea
Designed by Shigeru Ban, the Japanese architect famous for a new generation of paper and cardboard buildings, this country club opened in 2010 features a notably elegant atrium lobby. A laminated timber grid shell supported seamlessly by lightweight, three-storey-high columns of the same material forms its ceiling and roof. Computer cut, columns and grid shell employ as little material as possible. The filigree, fireproof columns allow the free flow of air through the atrium, their design inspired by ‘bamboo wives’ [zhúfūrén], traditional lattice-framed bamboo bolsters. In hot and humid weather, these are cooler to sleep on than sheets and pillows. The lightweight form of the ceiling grid shell is reflected in a pool creating an intentionally poetic effect. (Credit: Kyeong Sik Yoon/KACI International) and Shigeru Ban/SBA Architects)
Heydar Aliyev Centre, Baku, Azerbaijan (Credit: Credit:  VIEW Pictures Ltd / Alamy Stock Photo)
Heydar Aliyev Centre, Baku, Azerbaijan
The floor, walls and ceilings of the curvaceous auditorium of this bravura cultural centre, opened in 2012, form a seamless whole. The effect is magical and truly remarkable, as if the architect, Zaha Hadid has dissolved the normal rules of construction and reinvented their own. In fact, the geometrically complex laminated white-oak shell of the auditorium is set within a steel frame. This gives the necessary rigidity to the structure while allowing and the auditorium to feel as if it is floating in free space. Zaha Hadid had long wanted to shape such a fluid architecture. With the latest computer wizardry, she has achieved this in Baku. You will never look at a ceiling in quite the same way again. (Credit: VIEW Pictures Ltd / Alamy Stock Photo)
San Pantalon, Dorsoduro, Venice (Credit: Credit:  Sylvain Sonnet/Corbis)
San Pantalon, Dorsoduro, Venice
For a few awe-inspiring moments, a 50-cent euro coin lights up the ceiling of this unfinished Baroque parish church. A dazzling late 17th Century oil painting covering 443 sq m (4768 sq ft) gives the illusion of continuing the architecture of the church up through chiaroscuro colonnades and a choir of highly animated winged angels through golden skies to the white light of heaven itself. This illusionistic painting, with its thrillingly foreshortened perspectives, is the work of Gian Antonio Fumiani (1645-1710). The influential 19th Century English critic, John Ruskin, described The Martyrdom and Apotheosis of St Pantalon as "the most curious example in Europe of the vulgar dramatic effects of painting." He was quite wrong: dig in your pocket for another 50 cents. (Credit: Sylvain Sonnet/Corbis)
Hall of Prayer for Good Harvests, Temple of Heaven, Beijing (Credit: Credit: John Slater/CORBIS)
Hall of Prayer for Good Harvests, Temple of Heaven, Beijing
Temple of Heaven is a vast complex of religious buildings built during the reign of the Ming Dynasty Yongle emperor (born Zhu Di). Completed in 1420, the three-tiered Hall of Prayer evoked and represented the hours, days, months and seasons of the years in an architecture of precise geometry and gloriously colourful timber components culminating in an imperious dome. The 125ft (38m) high temple was constructed without a single nail, the timber columns and rafters slotting together like a giant building kit. The distinctive colours represent various evocations of good fortune, joy, prosperity and the glory of imperial rule. Burned down in 1889 and rebuilt, the temple interior was repainted to look brand new for the 2008 Beijing Olympics. (Credit: John Slater/CORBIS)
St Stephen Walbrook, City of London (Credit: Credit: Graham Prentice / Alamy Stock Photo)
St Stephen Walbrook, City of London