- 20 دسامبر 2016 - 30 آذر 1395
۱۳۹۵ دی ۲, پنجشنبه
ترور سفیر؛ ماجرای قتل گریبایدوف در تهران چه بود؟
آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه در جریان یک سوقصد در آنکارا
به ضرب گلوله فردی که به وقایع حلب در سوریه اعتراض داشت کشته شد؛ اتفاقی
که در جزئیات شباهت زیادی با آنچه ۱۸۸ سال پیش در تهران رخ داد نداشت اما
به سرعت آن واقعه را تداعی کرد.
آنچه این تداعی را برانگیخت، همزمانی این واقعه با برنامه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود که همان شب قصد تماشای تئاتری را داشت که به قلم الکساندر گریبایدوف نویسنده و سفیر مقتول روسیه در تهران روی صحنه رفته بود.
ترور سفیر روسیه در آنکارا فقط مانع رفتن آقای پوتین به تئاتری با نویسندگی گریبایدوف نشد، بلکه داستان یک قتل دیپلماتیک در تهران را هم دوباره زنده کرد.
الکساندر سرگئی ویچ گریبایدوف سفیر کبیر روسیه در تهران در ۹ بهمن ۱۲۰۷ در تهران به دست معترضان کشته شد.
گریبایدوف نمایشنامهنویس، شاعر و آهنگسازی بود که عالم روشنفکری را کمابیش رها کرد و وارد دنیای سیاست شد. در حساسترین سالهای تاریخ ایران در دوران قاجار در مذاکرات صلح ترکمانچای و نگارش عهدنامه آن نقشی اساسی ایفا کرد و مدت کوتاهی پس از عقد عهدنامه، به عنوان وزیر مختار روسیه به ایران آمد.
عهدنامه ترکمانچای ۲۰ بهمن ۱۲۰۶ در منطقه ای به همین نام میان عباس میرزا ولیعهد وقت ایران و گریبایدوف امضا شد و به جدایی بخشهای وسیعی از خاک ایران و الحاق آن به روسیه، اخد غرامت ۲۰ میلیون روبلی از ایران و ضبط نسخ خطی کتابخانه شیخ صفی الدین اردبیلی و انتقال آن به روسیه انجامید.
لارنس کلی نویسنده کتاب دیپلماسی و قتل در تهران می گوید او پس از عقد این معاهده که در حافظه ایرانیها با صفت "ننگین" همراه است، ۴۰ هزار روبل روسی پاداش و کوتاه مدتی بعد به عنوان سفیر روسیه در تهران ارتقا مقام گرفت.
درباره رفتار "ستمگرانه" و "تحقیرآمیز" گریبادوف در
زمان ماموریت در ایران روایتهای مختلفی موجود است؛ از تجاوز به حقوق مردم
تا قتل و غارتهایی که در زمان عزیمت از تبریز به تهران کرد تا ترک تشریفات
مرسوم در دربار ایران از جمله اینکه بر خلاف دیگر سفرا در برابر شاه
نمیایستاد و مینشست.آنچه این تداعی را برانگیخت، همزمانی این واقعه با برنامه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود که همان شب قصد تماشای تئاتری را داشت که به قلم الکساندر گریبایدوف نویسنده و سفیر مقتول روسیه در تهران روی صحنه رفته بود.
ترور سفیر روسیه در آنکارا فقط مانع رفتن آقای پوتین به تئاتری با نویسندگی گریبایدوف نشد، بلکه داستان یک قتل دیپلماتیک در تهران را هم دوباره زنده کرد.
الکساندر گریبایدوف
دیپلمات روسی در مذاکرات صلح ترکمانچای و سفیر مقتول روسیه در تهران
۲۰ بهمن ۱۲۰۶
امضا عهدنامه ترکمانچای با ایران: الحاق بخشی از خاک ایران به روسیه و توقیف و انتقال کتاب های کتابخانه شاه صفی به روسیه-
نهم بهمن ۱۲۰۷ مرگ در سفارت روسیه در تهران به دست مخالفان معترض
مذاکره کننده روسیه در ترکمانچای
گریبایدوف نمایشنامهنویس، شاعر و آهنگسازی بود که عالم روشنفکری را کمابیش رها کرد و وارد دنیای سیاست شد. در حساسترین سالهای تاریخ ایران در دوران قاجار در مذاکرات صلح ترکمانچای و نگارش عهدنامه آن نقشی اساسی ایفا کرد و مدت کوتاهی پس از عقد عهدنامه، به عنوان وزیر مختار روسیه به ایران آمد.
عهدنامه ترکمانچای ۲۰ بهمن ۱۲۰۶ در منطقه ای به همین نام میان عباس میرزا ولیعهد وقت ایران و گریبایدوف امضا شد و به جدایی بخشهای وسیعی از خاک ایران و الحاق آن به روسیه، اخد غرامت ۲۰ میلیون روبلی از ایران و ضبط نسخ خطی کتابخانه شیخ صفی الدین اردبیلی و انتقال آن به روسیه انجامید.
لارنس کلی نویسنده کتاب دیپلماسی و قتل در تهران می گوید او پس از عقد این معاهده که در حافظه ایرانیها با صفت "ننگین" همراه است، ۴۰ هزار روبل روسی پاداش و کوتاه مدتی بعد به عنوان سفیر روسیه در تهران ارتقا مقام گرفت.
از الکسی پترویچ یرمولوف فرمانده قوای روسیه در جنگهای قفقاز از جمله جنگ با ایران نقل شده که پس از مشاهده رفتار گریبایدوف با ایرانیها به او توصیه کرده بود "نباید مردمان مغلوب را خانهخراب کرد" و گریبایدوف پاسخ داده بود که "ایرانیان فقط در برابر قدرت خاضعاند".
چرا گریبایدوف در ایران کشته شد؟
رفتار گریبایدوف در ایران نه تنها باعث خشم و کینه از او در میان عامه مردم شده بود که در دربار هم دل خوشی از او وجود نداشت. اما آنچه که طومار زندگی گریبایدوف را در هم پیچید و طاقتها از او را در ایران طاق کرد بر اساس روایتهای مکتوب، رفتار با دو زن ارمنی بود.روز ۹ بهمن ۱۲۰۷ به دستور رستم بیگ از همراهان ایرانی گریبایدوف در سفارت روسیه، زنان ارمنی را که در فکر پناهندگی به روسیه بودند، به یکی از گرمابههای مجاور سفارت بردند.
لارنس کلی نویسنده کتاب دیپلماسی و قتل در تهران مینویسد: "هیچ کاری احمقانهتر از این نمیشد انجام داد. گرمابه رفتن یا تن و بدن شستن یکی از مراسم مهم قبل از ازدواج به شیوه اسلامی است".
"وقتی دیگ صبر مردم به جوش آمد و سفارت مورد حمله قرار گرفت نیروی نظمیه از ترس مردم به ارگ شهر پناه بردند و شاه و عملههای دربار پشت درهای مسدود ارگ زندانی شدند. زمانی که اللهیار خان حاکم شهر می خواست جماعت معترض را بر سر عقل آورد، مورد اصابت سنگ و کلوخ و دشنام پی در پی قرار گرفت. مردم فریاد میزدند: «برو برای روسها پااندازی زنانت را بکن! همان بهتر که دایم به ریش درازت گلاب بزنی! برادرت عباس میرزا روح و جسمش را به امپراتور فروخته است بزن به چاک و الا قیمه قیمهات میکنیم".
به نوشته لارنس کلی جمعیتی ۴- ۵ هزار نفری با چوب و
چماق در برابر سفارت جمع شدند و داخل سفارت سنگپرانی میکردند و صدای
تیراندازی به گوش میرسید که ناگهان جمعیت وارد حیاط سفارت شدند. در مرحله
اول چند قزاق و مستخدم سفارت و چند نفر از مهاجمان هم به ضرب گلوله محافظان
کشته شدند اما کم کم مهاجمان بیشتری که به سلاح گرم مجهز بودند هم به
سفارت ریختند.
"قزاقان مایوسانه می جنگیدند تا حیاط را از جمعیت خالی کنند اما تعدادشان اصلا کافی نبود در همین موقع مهاجمان از دیوار محل سکونت سفیر بالا رفتند و از همان جا شروع به تیراندازی کردند سپس طاق اتاق خواب را سوراخ کردند تا بتوانند به پایین تیراندازی کنند، یکی از اولین گلولهها گریبایدوف را از پای درآورد".
لارونس کلی به نقل از کاتبی که آخرین لحظات زندگی سفیر کبیر وقت روسیه در تهران را روایت کرده مینویسد: آخرین کلماتی که از او شنیدم این بود "فتحعلی شاه فتحعلی شاه اصلا برایم مهم نیست یا چیزی شبیه این".
پیکر شرحه شرحه گریبایدوف برای خاکسپاری از ایران خارج شد و به روایتی در تفلیس دفن شد. در ایران فتحعلی شاه قاجار با هدف جلوگیری از جنگ دیگری با روسیه و دلجویی از تزار روس، الماس ۸۸ قیراطی شاه را که هنگام فتح هند به دست نادرشاه افشار افتاده بود، به وسیله نوهاش در سن پترزبورگ به نیکلای یکم اهدا کرد.
پس از گریبایدوف، دومین سفیر روسیه که در محل ماموریتش کشته شد، ۱۸۸ سال پس از واقعه تهران، در پایتخت ترکیه بود.
"قزاقان مایوسانه می جنگیدند تا حیاط را از جمعیت خالی کنند اما تعدادشان اصلا کافی نبود در همین موقع مهاجمان از دیوار محل سکونت سفیر بالا رفتند و از همان جا شروع به تیراندازی کردند سپس طاق اتاق خواب را سوراخ کردند تا بتوانند به پایین تیراندازی کنند، یکی از اولین گلولهها گریبایدوف را از پای درآورد".
لارونس کلی به نقل از کاتبی که آخرین لحظات زندگی سفیر کبیر وقت روسیه در تهران را روایت کرده مینویسد: آخرین کلماتی که از او شنیدم این بود "فتحعلی شاه فتحعلی شاه اصلا برایم مهم نیست یا چیزی شبیه این".
پیکر شرحه شرحه گریبایدوف برای خاکسپاری از ایران خارج شد و به روایتی در تفلیس دفن شد. در ایران فتحعلی شاه قاجار با هدف جلوگیری از جنگ دیگری با روسیه و دلجویی از تزار روس، الماس ۸۸ قیراطی شاه را که هنگام فتح هند به دست نادرشاه افشار افتاده بود، به وسیله نوهاش در سن پترزبورگ به نیکلای یکم اهدا کرد.
پس از گریبایدوف، دومین سفیر روسیه که در محل ماموریتش کشته شد، ۱۸۸ سال پس از واقعه تهران، در پایتخت ترکیه بود.
ارتش سوریه: کنترل کامل حلب را در اختیار گرفتیم
در بیانیه ارتش سوریه از "فداکاری نیروهای مسلح سوریه و همچنین نیروهای متحد" تشکر شده است.
نیروی هوایی روسیه و نیروهای ایرانی تحت عنوان "مدافعان حرم" در ماههای اخیر نقش کلیدی در حمایت از ارتش سوریه داشتهاند. شبه نظامیان شیعه لبنانی، عراقی و افغان نیز در این نبرد حضور داشتهاند.
بخشهای گستردهای از حلب، دومین شهر مهم سوریه پس از دمشق، حدود چهار سال در کنترل گروههای شورشی بود و تسلط کامل بر آن بزرگترین پیروزی نیروهای وفادار به بشار اسد در جنگ داخلی سوریه محسوب میشود.
این شهر در ماههای اخیر تحت محاصره نیروهای وفادار به بشار اسد، صحنه شدیدترین درگیریها و زیر بمباران هوایی و آتش توپخانه بود. هم در شرق حلب، که در کنترل شورشیان بود، و هم در غرب این شهر، که نیروهای دولتی کنترلش را در اختیار داشتند، تعداد زیادی غیرنظامی در درگیریها کشته شدند.
سرانجام با پیشروی نیروهای دولت سوریه و متحدانش در حلب، و با فشارهای بینالمللی درباره وضعیت غیرنظامیان گیرافتاده در شرق حلب، دولت سوریه و شورشیان شرق حلب، شامل گروههایی با گرایشهای گوناگون، از جمله اسلامگرایان افراطی، برای تخلیه شرق حلب و خروج شبهنظامیان مخالف دولت به توافق رسیدند.
حلب یکی از قدیمیترین شهرهایی است که اسکان انسان متمدن در آن تداوم داشته است و عمر آن به بیش از ۶ هزار سال پیش میرسد. بناهای تاریخی این شهر، از جمله قلعه حلب، مسجد اموی و بازار آن در درگیریها آسیب دیدهاند.
با آغاز اعتراضات در سوریه در بهار سال ٢٠١١ تجمع بزرگی در حلب برگزار شد که ماموران امنیتی آن را به سختی سرکوب کردند.
اوایل تابستان سال ٢٠١٢ شبه نظامیان مخالف دولت، از جمله ارتش آزاد سوریه که در آغاز بحران نیروی نظامی عمدهای محسوب میشد، وارد حلب شدند. نیروهای وفادار به بشار اسد با ترتیب دادن عملیات ضدحملهای بخشهایی در غرب شهر را در اختیار گرفتند اما محلههای شرقی در کنترل شورشیان ماند.
از آن پس حلب زیر بمباران مداوم بود و از پنج ماه پیش محلههای شرقی تحت محاصره کامل نیروهای دولتی قرار گرفت.
بسیاری از ناظران میگویند که تسلط کامل بشار اسد بر دمشق و حلب موقعیت او و حکومتش را تحکیم میکند.
چرا قاتل سفیر روسیه زنده دستگیر نشد؟
مقامهای قضایی ترکیه در حال تحقیق و بررسی درباره این مساله هستند که چرا عامل ترور سفیر روسیه در ترکیه، زنده دستگیر نشده است.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، در حالی که تعداد افراد بازداشت شده مرتبط
با ترور سفیر روسیه در ترکیه به 11 نفر رسیده است، مقامهای قضایی ترکیه
در حال تحقیق و بررسی این موضوع هستند که چرا قاتل سفیر روسیه، از سوی
نیروهای امنیتی به صورت زنده دستگیر نشده است.
روسیه و ترکیه تاکید کردهاند که قتل آندری کارلوف سفیر روسیه در
آنکارا تاثیر منفی بر روابط دو کشور نخواهد داشت. مقامهای قضایی ترکیه در
حال بررسی این مساله هستند که چرا نیروهای ویژه ترکیه که به نمایشگاه هنری
یورش بردهاند، قاتل سفیر را زنده دستگیر نکردهاند.
تحقیقات اولیه نشان میدهد که عامل اصلی ترور سفیر، همچنان به سوی
نیروهای پلیس شلیک می کرده است. ماموران پلیس در ابتدا به پای او شلیک
کردهاند ولی آتینتاس همچنان به شلیک گلوله ادامه می داده است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از اقدامات پلیس حمایت کرد و گفت:
گمانه زنیهایی درباره این مساله وجود دارد که چرا او زنده دستگیر نشده
است. به اتفاقات بشیکتاش نگاه کنید، زمانی که نیروهای پلیس سعی کردند مهاجم
را زنده دستگیر کنند.
در بمبگذاری بشیکتاش ترکیه نیز 45 نفر که اکثر آنها پلیس بودند کشته و بیش از 150 نفر دیگر زخمی شدند.
مولود مرت آلتینتاس 22 ساله عامل اصلی ترور آندری کارلوف سفیر روسیه
در ترکیه، با استفاده از کارت شناسایی پلیس و در حالی که مسلح بوده وارد
نمایشگاه هنری در آنکارا شده و اقدام به ترور سفیر نموده است.
انتشار کدام «محرمانهها» جرم است؟
میهمانی خونین در فهرج؛ داماد 10نفر را به قتل رساند
به گزارش مهر، در این حادثه ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند و پنج نفر هم روانه بیمارستان شدند.
سه نفر از فوتی ها زن و دو نفر کودک هستند.
این فرد زنش را از جمع جدا و سپس اعضا خانواده دختر را تیرباران کرد.
مدیرکل امنیتی استانداری کرمان با حضور در این روستا به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون در حال بررسی این حادثه هستیم و تحقیقات ادامه دارد.
خلیل همایی با اشاره به اینکه اختلافات خانوادگی دلیل این جنایت هولناک بوده است گفت: جهل و فقر فرهنگی باعث بروز این جنایت در فهرج شد.
مدیرکل امنیتی استانداری کرمان با بیان اینکه الان در منطقه حضور یافته و از نزدیک در حال بررسی ابعاد این جنایت است افزود: شورای تامین استان در حال تشکیل است و اطلاعات تکمیلی اعلام میشود.
به دلیل اطلاع رسانی ضعیف مسئولان خبرها از این حادثه ضد و نقیض است و خبرهای اولیه حاکی از این بود که این فرد خواستار دختر خانواده بوده است و به دلیل جواب منفی دست به این اقدام زده است.
فهرج یکی از مناطق دور افتاده شرق استان کرمان است
عصر پنجشنبه فردی در روستای جهان آباد فهرج اعضای خانواده زنش را با یک سلاح کلاشینکف تیرباران کرد.
به گزارش مهر، در این حادثه ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند و پنج نفر هم روانه بیمارستان شدند.
سه نفر از فوتی ها زن و دو نفر کودک هستند.
این فرد زنش را از جمع جدا و سپس اعضا خانواده دختر را تیرباران کرد.
مدیرکل امنیتی استانداری کرمان با حضور در این روستا به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون در حال بررسی این حادثه هستیم و تحقیقات ادامه دارد.
خلیل همایی با اشاره به اینکه اختلافات خانوادگی دلیل این جنایت هولناک بوده است گفت: جهل و فقر فرهنگی باعث بروز این جنایت در فهرج شد.
مدیرکل امنیتی استانداری کرمان با بیان اینکه الان در منطقه حضور یافته و از نزدیک در حال بررسی ابعاد این جنایت است افزود: شورای تامین استان در حال تشکیل است و اطلاعات تکمیلی اعلام میشود.
به دلیل اطلاع رسانی ضعیف مسئولان خبرها از این حادثه ضد و نقیض است و خبرهای اولیه حاکی از این بود که این فرد خواستار دختر خانواده بوده است و به دلیل جواب منفی دست به این اقدام زده است.
فهرج یکی از مناطق دور افتاده شرق استان کرمان است
آخرین شب آذر ماه بلندترین شب سال است و درست به همین خاطر پیروان آیین
مهر روز اول دی را روز تولد خورشید میدانستند چون از این روز به تدریج
خورشید بیشتر در آسمان میپاید و شبها کوتاهتر و روزها بلندتر میشود.
ایرانیان سال را در دورهای از ادوار تاریخی خود از آغاز زمستان و ماه دی
یا روز خورشید و ماه خداوند آغاز میکردند و در بعضی روایات در واقع
نوروزشان بود.
یکی از دلایلی که جشن های زمستانی به شکل های مختلف، در خاطرات و سنت های ایرانی پابرجا مانده است وجود اعتقاد بسیار قدیمی ایرانی یعنی آئین مهر یا مهرپرستی است. ایرانیان قبل از آنکه دین زرتشت را از حدود 3 هزار سال پیش بپذیرند معتقد به مذهب « چند ایزدی» بودند و میترا ( مهر) گرانقدرترین ایزد آنان محسوب میشد. او خدای پیمان و تعهد، خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ بود. در لوحی به خط میخی متعلق به پانزده قرن پیش از میلاد، به میترا سوگند یاد شدهاست.
این آیین بعدها در زمان اشکانیان به سرزمینهای امپراطوری روم برده شد و پس از پذیرفتن آیین مسیحیت توسط کنستانتین در اوایل سده چهارم میلادی، این دین رفته رفته از اروپا رخت بربست.
میترا در سنت دینی زرتشتی در مقامی پایین تراز اهورامزدا قرار میگیرد و آفریده او محسوب میشود تا از آفرینش او پاسداری کند. او خدای پیمان است و وظیفه مهم او نظارت بر همة پیمانهاست.
خرم روز روز اول از ماه دی است و به مناسبت برخورد نام روز با نام ماه که نام خداوند نیز بود در ایران باستان جشن گرفته میشد. روزی بزرگ بود مشحون از آداب و مراسم دینی و غیر دینی. زرتشتیان به ویژه پارسیان این روز را بسیار محترم شمرده و آنرا دی دادار جشن مینامند. ابوریحان بیرونی می گوید دی ماه را خُورماه نیز میگویند و روز اول ماه را خرهروز یا خورهروز (خورشید)نامند.
مهر در شب یلدا در غاری در تاریکی پای به گیتی مینهد. داستان زایش مهر به چندین صورت بیان شدهاست:
1 – از دل سیاهی شبی درازآهنگ و سرد، مهر در یک غار گود و کمارتفاع در میان کوههای البرز و از دل سنگی به دنیا میآید. در هنگام تولد تنها یک کلاه بر سر دارد و شمشیر و تیروکمان در دست دارد.
2 – آناهیتا، الهه باروری آریایی، مهر را بصورت باکره درون غاری در تاریکی مطلق بدنیا میآورد. در این روایت گاهی از سه چوپان(بعضی روایات دو چوپان) صحبت به میان میآید که در هنگام زایش وی درون غار حضور دارند[نیازمند منبع]. آناهیتا پس از زایش مهر وی را روی برگ گل نیلوفر قرار میدهد.
3- مهر از درون گل نیلوفر و برروی برکه آبی که متعلق به آناهیتا بودهاست بدنیا میآید. بیرون آمدن مهر از گل نیلوفر در برخی تندیسهای به دست آمده نمایش داده شدهاست.
به درستی نمیشود گفت آیا میترا خدای آفریدگار بوده یا پیامبر، آنچه میتوان از او در باور پرستندگانش دریافت این است که او میانجی یا رهایی بخشی در میان مردم بوده و در زمان نبودنش نیز دوستدارانش باید برای باز گشتش به زمین بردبار میبودند. او نماد خورشید بود و در پایان زمان به زمین بازمیگشت. خورشید از دو واژه خور (خدا) و شید (درخشنده و ماندگار) آمیخته شدهاست مانند جم شید.
یکی از دلایلی که جشن های زمستانی به شکل های مختلف، در خاطرات و سنت های ایرانی پابرجا مانده است وجود اعتقاد بسیار قدیمی ایرانی یعنی آئین مهر یا مهرپرستی است. ایرانیان قبل از آنکه دین زرتشت را از حدود 3 هزار سال پیش بپذیرند معتقد به مذهب « چند ایزدی» بودند و میترا ( مهر) گرانقدرترین ایزد آنان محسوب میشد. او خدای پیمان و تعهد، خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ بود. در لوحی به خط میخی متعلق به پانزده قرن پیش از میلاد، به میترا سوگند یاد شدهاست.
این آیین بعدها در زمان اشکانیان به سرزمینهای امپراطوری روم برده شد و پس از پذیرفتن آیین مسیحیت توسط کنستانتین در اوایل سده چهارم میلادی، این دین رفته رفته از اروپا رخت بربست.
میترا در سنت دینی زرتشتی در مقامی پایین تراز اهورامزدا قرار میگیرد و آفریده او محسوب میشود تا از آفرینش او پاسداری کند. او خدای پیمان است و وظیفه مهم او نظارت بر همة پیمانهاست.
خرم روز روز اول از ماه دی است و به مناسبت برخورد نام روز با نام ماه که نام خداوند نیز بود در ایران باستان جشن گرفته میشد. روزی بزرگ بود مشحون از آداب و مراسم دینی و غیر دینی. زرتشتیان به ویژه پارسیان این روز را بسیار محترم شمرده و آنرا دی دادار جشن مینامند. ابوریحان بیرونی می گوید دی ماه را خُورماه نیز میگویند و روز اول ماه را خرهروز یا خورهروز (خورشید)نامند.
مهر در شب یلدا در غاری در تاریکی پای به گیتی مینهد. داستان زایش مهر به چندین صورت بیان شدهاست:
1 – از دل سیاهی شبی درازآهنگ و سرد، مهر در یک غار گود و کمارتفاع در میان کوههای البرز و از دل سنگی به دنیا میآید. در هنگام تولد تنها یک کلاه بر سر دارد و شمشیر و تیروکمان در دست دارد.
2 – آناهیتا، الهه باروری آریایی، مهر را بصورت باکره درون غاری در تاریکی مطلق بدنیا میآورد. در این روایت گاهی از سه چوپان(بعضی روایات دو چوپان) صحبت به میان میآید که در هنگام زایش وی درون غار حضور دارند[نیازمند منبع]. آناهیتا پس از زایش مهر وی را روی برگ گل نیلوفر قرار میدهد.
3- مهر از درون گل نیلوفر و برروی برکه آبی که متعلق به آناهیتا بودهاست بدنیا میآید. بیرون آمدن مهر از گل نیلوفر در برخی تندیسهای به دست آمده نمایش داده شدهاست.
به درستی نمیشود گفت آیا میترا خدای آفریدگار بوده یا پیامبر، آنچه میتوان از او در باور پرستندگانش دریافت این است که او میانجی یا رهایی بخشی در میان مردم بوده و در زمان نبودنش نیز دوستدارانش باید برای باز گشتش به زمین بردبار میبودند. او نماد خورشید بود و در پایان زمان به زمین بازمیگشت. خورشید از دو واژه خور (خدا) و شید (درخشنده و ماندگار) آمیخته شدهاست مانند جم شید.
اشتراک در:
پستها (Atom)