۱۳۹۴ تیر ۴, پنجشنبه



مراسم رونمایی از مستند «مصدق از نگاهی دیگر؛ دریچه‌ای بر منش، روش و بینش» ساخته‌ی شهید هدی صابر بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲ تیرماه در جمع محدودی از علاقمندان برگزار شد.
به گزارش سایت در فیروزه ای، رونمایی از این مستند که قرار بود مقارن با سالروز خلع ید در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به همراه سخنرانی آقایان فرشاد مومنی، محمد ستاریفر و لطف‌الله میثمی صورت گیرد، به سبب لغو برنامه بر اثر فشارهای بیرونی، صورت نگرفته بود.
انتشار مستند «مصدق از نگاهی دیگر»
مستند «مصدق از نگاهی دیگر؛ دریچه‌ای بر منش، روش و بینش» اثر شهید هدی صابر منتشر شد. این فیلم مستند حاصل گفت‌وگوی هدی صابر با شمار زیادی از نزدیکان و مصاحبان مرحوم محمد مصدق ـ نخست‌وزیر دولت ملی ایران ـ در دوران تبعید و حصر در احمدآباد پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا پایان حیات رهبر نهضت ملی ایران است.
در این مستند که طی سال‌های ۱۳۸۹-۱۳۸۸ تهیه شده، هدی صابر با کسانی چون محمود مصدق (نوه دکتر مصدق)، سروان موسی مهران فشارکی (فرمانده گارد حفاظت از نخست‌وزیری)، نصراله خازنی (رئیس دفتر مصدق در دوران نخست‌وزیری)، حسین شاه‌حسینی (پیش‌کسوت و عضو شورای مرکزی و نایب رئیس جبهه ملی)، ابوالفتح تک‌روستا (آشپز قلعه احمدآباد)، کشور بیگ‌پور (از خدمت‌گزاران قلعه احمدآباد)، مشهدی حسن (اهل روستای احمدآباد)، سید علی‌اکبر طالبی (از معمرین روستای احمدآباد و از کارکنان قلعه)، کرمعلی معافی (از خدمت‌گزاران قلعه احمدآباد)، آقای کشاورز (از خدمت‌گزاران قلعه احمدآباد) و دکتر اسماعیل یزدی (پزشک معالج دکتر مصدق) گفت‌وگو کرده است.
این گفت‌وگوها حاوی جزئیات ناگفته و قابل تاملی از منش و سلوک شخصی مرحوم مصدق است که بیانگر مردمداری، سلامت و انضباط مالی، برخورد انسانی و صمیمانه و سخاوتمندانه با زیردستان، پرهیز از سوءاستفاده از موقعیت شخصی، برخورد تعالی‌بخش با ضعف‌های اخلاقی اطرافیان، تاکید بر قانون در امور روزمره و جزئی و ویژگی‌های متعدد منحصر به فرد این شخصیت سیاسی ایران معاصر است.
در معرفی این مجموعه‌ی مستند می‌خوانیم:
«شهید هدی صابر همواره در جستجوی نقش الگوهای ملی و مذهبی عصر معاصر بود. گویی در دیده ژرفش و قلب پرتپنده‌اش، آنان جایی وسیع داشتند. از همین رو قلم متکی بر پژوهش‌هایش به سمت چنین چهره‌هایی نشانه می‌رفت.
در این میان مصدق را به عنوان «مرد با منش تاریخ» ویژه خواند و بر آن شد تا در سال ۱۳۸۸ و قبل از حبس و سپس پروازش، بزرگ‌منشی او را به تصویر درآورد.
اینک هدای با حس و با منش با ما نیست، اما اثر بس پرمعنا و پرآموزه‌اش با ما همراه است.
یادش نیک باد.»
همراه معرفی مذکور، یادداشت کوتاهی از شهید صابر نیز بر دیسک نوری حاوی فیلم مستند مذکور درج شده است که بدین شرح است:
«در شرایطی که اقتصاد کشور از مهم‌ترین منبع عایدات خود محروم شده بود، منطق «تعدیل» ضرورتی تاریخی تلقی شد. رئیس دولت ملی در طول دوران زمامداری خویش، ریالی حقوق دریافت نکرد. مخارج نخست‌وزیری و هزینه سفر خود و همراهان به سازمان ملل و دادگاه لاهه را شخصاً تقبل کرد.
مصدق به عنوان یک رئیس دولت بی‌هزینه و دست در جیب، به دولت و اعضای کابینه نیز مهار زد و صرفه‌جویی را از خود و سپس نزدیک‌ترین‌ها شروع کرد. چنین رئیس دولتی قادر بود تا در عرصه کلان اقتصاد نیز «تعدیل» برقرار کند و در حوزه مالی بهینه‌سازی کند.
احترام ویژه تمام‌قامت ما برای محمد مصدق نیز از سر پیش‌برد شرافت‌بار پروژه آدمیت ملی ایرانی است.
هدی صابر»

دوران طلائی دو رژيم"جنايتکار"و"وطنفروش" شاه و شيخ !


داریوش فروهر که در جریان « کاروانسرا سنگی » مورد ضرب و شتم ماموران ساواک قرار گرفته بود

توضیح در پایان همین برگه )


داریوش فروهر در زندان شاهنشاهی






 شعبان جعفری ( قهرمان شاهنشاهی ) در مورد كریمپور شیرازی ، روزنامه نگار جسور دهه سی می‌نویسد : «هیچی. اینم اونجا بود. اومدن به من گفتن و منم خودمو زدم به مریضی و رفتم تو بیمارستان. كریمپور رو آنجا دیدم و همونجا حسابش را رسیدم... آره حسابی حسابشو رسیدم بله... كسی‌ نمی‌توانست جلو ما را بگیره... آخه باور كن خانم، اونموقع من هر كاری می ‌خواستم تو تهران بكنم، می ‌تونستم. » ( ص164- 136 و 178 شعبان جعفری )


ماجرای کشته شدن سرتیپ افشارطوس ، رئیس شهربانی کل کشور در دوران دکتر مصدق !






یک زندانی یک نگهبان




















آرامگاه ابدی شهدای سی تیر هزار و سیصد سی و یک


به چهره این پیرمرد نگاه کنید ،
 او پسرش و شاید تنها نان آورش را از دست داده بود




از کشتگان ۳۰ تیر آماری در دست نیست. در تهران بیشتر آنان در گورستان ابن بابویه دفن شدند. دکتر مصدق نیز وصیت کرده بود که در کنار آنان دفن شود ولی با مخالفت شاه این کار انجام نشد. مجلس بعد از قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱ و احیای دولت مصدق، عنوان شهید راه وطن را برای آنها تصویب کرد و در تهران برای آنها محوطه در گورستان ابن بابویه ترتیب داد. در این محوطه ۲۵ قبر وجود دارد.