۱۳۹۳ آذر ۲۹, شنبه

گفت جلاد مبر درس از ياد (با پوزش از ايرج ميرزا)

شنبه 20 دسامبر 2014 توکا نیستانی

گفت جلاد مبر درس از ياد (با پوزش از ايرج ميرزا)


زادروز عیسی مسیح کلیسای معروف و قدیمی ایران .


جمعه 19 دسامبر 2014 ا

چهار کلیسا قدیمی ایران

 زادروز عیسی مسیح  کلیسای معروف و قدیمی ایران . 

قره کلیسا
قره كليسا از بناهاي مذهبي متعلق به ارامنه بوده كه در جنوب ماکو و ۲۰ كيلومتري شمال شرقي چالدران در كنار روستايي به همين نام واقع شده است.
قره در زبان آذری به معنای "سیاه" است که به دلیل سیاه بودن قسمتی از ساختمان کلیسا٬ این نام را به آن اختصاص داده‌اند.ظاهرا ساختمان اصلی کلیسا تماما از سنگ های سیاه ساخته شده که پس از بازسازی قسمتی از سنگ ها به وسیله سنگ های سفید جایگزین شده است. به احتمال زیاد این عمل به صورت عمدی انجام شده تا آیندگان از شکل و ظاهر اولیه کلیسا مطلع باشند.
این کلیسا نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی اولین کلیسای جهان بود که توسط حواریون عیسی مسیح بر مقبره طادی مقدس و سه هزار و ۵۰۰ نفر از پیروان این دین در زمان اشکانیان در چالدران بنا شد.
این کلیسا که به نام کلیسای طاطائوس هم مشهور است در طی سالیان، چندین بار بازسازی شده است. زاکاریای مقدس یکی از مجاورین این کلیسا بود که در تجدید بنای آن نقش اساسی داشته است.
برای دیدن اطلاعات بیشتر به دایره المعارف جامع گردشگری ایران مراجعه کنید.

کلیسای سن استپانوس مقدس، جلفا

کلیسای سن استپانوس، یا کلیسای استفانوس مقدس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره‌کلیسا قرار می‌گیرد.
کلیسای استپانوس مقدس در شش کیلومتری روستای دره شام به فاصله ۱۵ کیلومتر درغرب شهر جلفا واقع در استان آذربایجان شرقی است. این کلیسا در کناره رودخانه ارس و در دامنه بلندیهایی به نام ماغارد بنا شده است که بهمین دلیل در منابع کتبی ارمنی به نام " دیر ماغارد" نیز ذکر شده است.
اين كليسا مربوط به قرون ۱۰ تا ۱۲ ميلادي است.
استپانوس قدیس یک از اولین افرادی بود که به دین مسیح گرویده و بدست حواریون آن حضرت غسل تعمید یافت. او سپس در شهر اورشلیم کشته شد. به روایتی در این دیر از وی یادگاری بجای مانده است.
برای دیدن اطلاعات بیشتر به دایره المعارف جامع گردشگری ایران مراجعه کنید


کلیسای مریم مقدس (زور زور)، ماکو
کلیسای مریم مقدس که به نام کلیسای " زور زور" نیز معروف است در استان آذربایجان غربی،شهرستان ماکو و در 12 کیلومتری شمال غرب قره کلیسا قرار دارد.
بنای اولیه آن در دره بستر رودخانه قره سو و به ارتفاع 50 متر بالاتر از سطح دره قرار داشته است ولی بعلت اینکه پس از آبگیری سد بارون ممکن بود در عمق دریاچه پشت سد قرار بگیرد توسط سازمان میراث فرهنگی و همکاری شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان تماما به ارتفاعات کنار دریاچه منتقل و در آن نقطه مجددا بازسازی گردید.
برای دیدن اطلاعات بیشتر به دایره المعارف جامع گردشگری ایران مراجعه کنید

کلیسا وانک
در میان كلیساهای بنا شده در جلفای اصفهان، كلیسای زیبا و با شکوه "وانك" که به نامهای سن سور و آمناپرکیچ نیز نامیده می شود، از همه مشهورتر است.
ساختمان آن در سلطنت شاه ‏عباس دوم در سال ۱۰۶۵ ه.ق. آغاز شده و در سال ۱۰۷۴ به اتمام رسیده است. این كلیسا تزئینات نقاشی، گل و بوته و كاشی‏كاری های جالب و تابلوهای زیبایی از زندگانی حضرت مسیح را در بر دارد و به غیر از تابلوهای نقاشی آن، كه تاثیر پذیری از سبک نقاشی ایتالیا و هلند در آن پدیدار است، نوع معماری و تمام تزئینات دیگر آن ایرانی است.