۱۳۹۲ دی ۱۹, پنجشنبه

جواد مدلل، تاجر برخوردار از رانت ۶۵۰ میلیون یورویی کیست؟

تقاطع: به دنبال انتشار نامه‌ی احمد توکلی به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی از رانت‌خواری ۶۵۰ میلیون یورویی یک تاجر واردکننده‌ی روغن و مواد روغنی با دستور ویژه “وزیر صنعت، معدن و تجارت”، که با گزارش تکمیلی خبرگزاری “مهر” در این خصوص همراه شد، خبرگزاری “فارس”، روز چهارشنبه (۱۸ دی-۸ ژانویه)، اطلاعاتی را در ارتباط با این “تاجر” و گروه صنعتی تحت مالکیت او منتشر کرد.
به نوشته‌ی این خبرگزاری متعلق به سپاه پاسداران، «”م” پسر یکی از تجار بزرگ غرب کشور» است که در زمان خود «بزرگ‌ترین صادرکننده نخود کشور» بوده و حالا خود او «یکی از بزرگ‌ترین افرادی است که در صنایع روغنی و نهادهای کشاورزی در ایران فعالیت دارد».
بر اساس این گزارش، این تاجر «۵ کارخانه روغن‌کشی بزرگ (استخراج روغن از محصولات گیاهی) در “بندر امام”، “ماهی‌دشت” و “ناب‌دانه” و… دارد» و همچنین «صاحب ۲ کارخانه بزرگ روغن نباتی» در حال حاضر «نیمه‌تعطیل» در شمال کشور و کرمانشاه است که «به تنهایی حدود ۲۰ درصد بازار روغن آماده کشور را در اختیار دارند».
گزارش “فارس” اضافه می‌کند که این فرد «به همراه چهار شخص بزرگ مطرح در صنایع غذایی ایران و وزارت کشاورزی، ۶ رکن اصلی صنعت غذایی ایران را در اختیار داشته و بزرگ‌ترین کارتل غذایی کشور نیز به شمار می‌رود».
وی هم‌چنین در کنار مالکیت کارخانه‌های آب معدنی، چای، سیمان و ذوب‌آهن، «یک شرکت بزرگ کارگزاری در بورس» احداث کرده و توانسته «خرید و فروش‌های بسیاری را از طریق این شرکت انجام دهد». هرچند که به نوشته‌ی “فارس”، این شرکت نیز هم‌چون تعدادی دیگر از کارخانه‌هایش «به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است».
در این میان، یک منبع آگاه، در گفتگو با “تقاطع” شخص مورد نظر خبرگزاری فارس را “جواد مدلل”، مالک گروه صنعتی “مدلل” معرفی کرد و “مجتمع کشت و صنعت و روغن نباتی ماهیدشت کرمانشاه”، “مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال”، “کارخانه سیمان سامان”، “آب آشامیدنی دالاهو”، “کارخانه خوراک دام و طیور کرمانشاه دانه” را از جمله دارایی‌های او دانست.
به گفته‌ی این منبع، آقای مدلل از طریق “شرکت بازرگانی سپیداستوار آسیا” به عنوان وارد کننده و به نمایندگی از شرکت‌های “اشکان طیور غرب”، “مجتمع کارخانجات کشت و صنعت شمال” و “شرکت کشت و صنعت روغن نباتی ماهیدشت” توانسته رانت ویژه ۶۵۰ میلیون یورویی را برای واردات روغن و مواد روغنی به دست بیاورد.
تقدیر از جواد مدلل توسط شماری از فرماندهان سپاه پاسداران
تقدیر از جواد مدلل توسط شماری از فرماندهان سپاه پاسداران
پیش‌تر احمد توکلی در نامه‌ی خود به علی لاریجانی بدون نام بردن از جواد مدلل، جزییاتی را از “تفاهم‌نامه” امضاشده میان شرکت متعلق به او با بانک مرکزی و بانک پاسارگارد به عنوان “بانک عامل” منتشر کرده بود.
به گفته‌ی توکلی، «بر اساس این تفاهم‌نامه، بانک مرکزی متعهد می‌شود به تأمین و فروش ۶۵۰ میلیون یورو برای آن تاجر. به این ترتیب وی می‌تواند کشتی‌های حامل بار خودش را تخلیه و بار را ترخیص کند، بدون آنکه ارز از بانک مرکزی بخرد؛ بلکه مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو را ۴ ماه بعد می‌خرد و ریالش را می‌دهد، مبلغ ۲۵۰ میلیون یورو را ۵ ماه بعد، و ۲۵۰ میلیون یورو را نیز ۶ ماه بعد عمل می‌کند… امتیازی که به هیچ واردکننده خصوصی و دولتی داده نشده است».
خبرگزاری “مهر”، نیز در گزارش تکمیلی خود، تاکید کرده بود که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر “صنعت، معدن و تجارت”، خود شخصا با ارسال «نامه‌ای محرمانه» به بانک مرکزی «خواستار اختصاص این ارز» به گروه تولیدی مورد اشاره شده است.

متن کامل شاهنامه ی فردوسی - شنیداری " صوت کامل شاهنامه فردوسی

- کیومرث، هوشنگ، طهمورث
7- پادشاهی نوذر قسمت اول، دوم، سوم
10- پادشاهی کی‌کاووس و رفتن او به مازندران قسمت اول، دوم، سوم، چهارم
11- رزم کاووس با شاه هاماوران قسمت اول، دوم، سوم
15- گفتار اندر داستان فرود سیاوش قسمت اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم
16- داستان کاموس کشانی قسمت اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم
17- داستان خاقان چین قسمت اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم
19- داستان بیژن و منیژه قسمت اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم
20- داستان دوازده رخ قسمت اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم
22- پادشاهی لهراسپ قسمت اول، دوم، سوم، چهارم
23- پادشاهی گشتاسپ صد و بیست سال بود قسمت اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم
24- داستان هفتخوان اسفندیار قسمت اول، دوم، سوم، چهارم
25-داستان رستم و اسفندیار قسمت اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم
26- داستان رستم و شغاد قسمت اول، دوم
30- پادشاهی دارای داراب چهارده سال بود قسمت اول، دوم
31- پادشاهی اسکندر قسمت اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم
32- پادشاهی اشکانیان قسمت اول، دوم، سوم، چهارم
33- پادشاهی اردشیر قسمت اول، دوم، سوم
38- پادشاهی یزدگرد بزه‌گر قسمت اول، دوم، سوم
39- پادشاهی بهرام گور قسمت اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم
40- پادشاهی یزدگرد هجده سال بود. قسمت اول، دوم
41- پادشاهی قباد چهل و سه سال بود. قسمت اول، دوم
42- پادشاهی کسری نوشین روان چهل و هشت سال بود. قسمت اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم، شانزدهم، هفدهم، هجدهم، نوزدهم
43- پادشاهی هرمزد دوازده سال بود. قسمت اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم