۱۳۹۲ آذر ۲۵, دوشنبه

ثبت یک پرونده بزرگ فساد اقتصادی دیگر کلاهبرداری "کارآفرین نمونه" نظام

ثبت یک پرونده بزرگ فساد اقتصادی دیگر

کلاهبرداری "کارآفرین نمونه" نظام

روند افشای تخلفات، اختلاس ها و فساد اقتصادی در ایران آنچنان شتاب گرفته که تقریبا هر روز یک پرونده فساد جدید در رسانه ها منعکس می شود.
در حالی که پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی، پرونده فساد بیمه ایران، پرونده اختلاس از صنایع مس، پرونده فساد در سازمان تامین اجتماعی،موارد متعدد فساد و رانت خواری بابک زنجانی و... کماکان به هیچ نتیجه خاصی نرسیده، روز گذشته بزرگترین پرونده تخلف اقتصادی ثبت شده در تاریخ ایران در استان البرز ثبت شد؛ تخلفی ۴ هزار میلیارد تومانی که فردی به نام "امیر شریفی"، کارآفرین نمونه کشور در سال ۹۱ مرتکب آن شده است.
رقم اختلاس وی که از ناحیه راه اندازی کارخانه تولید کود طبیعی صورت گرفته معادل ۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده که برابر با هزینه راه اندازی دو بانک دولتی است.
در اینباره، روز گذشته فرمانداری ملارد در خبری از بازداشت امیر شریفی خبر داده و سرپرست این فرمانداری به روزنامه شرق گفته است: "با پیگیری فرمانداری آقای «م. ش» مسئول اصلی پروژه «ورمی کمپوست» در شهرستان ملارد شخصا با پای خود به فرمانداری ملارد مراجعه کرد و ضمن اعلام آمادگی برای پاسخگویی به علل به وجود آمدن مشکل در فعالیت شرکت یاد شده خواستار پیگیری و اعطای مهلت لازم به ایشان برای پرداخت مطالبات طلبکاران خود شدند. با توجه به برخورد ملایم فرمانداری و مجموعه اعضای شورای تامین شهرستان ملارد جهت جلب اعتماد و ارزیابی میزان صداقت وی، برادر وی نیز پس از برقراری تماس تلفنی مجاب شد که به فرمانداری مراجعه کند که ساعت ۱۹ همان روز در محل فرمانداری حاضرشد و آمادگی خود را برای وصول مطالبات طلبکاران اعلام کردند. اعتماد دو برادر مذکور و انتقال مطالب آنها به پدرشان آقای «الف. ش» و تماس‌های اعتمادزای اینجانب وی را نیز مجاب کرد تا روز پنجشنبه ۲۱/۹/۹۲ خود را به فرمانداری معرفی کند. اقدامات قضایی از سوی آقای حسین‌زاده دادستان شهرستان درخصوص تفهیم اتهام، انجام بازجویی و صدور قرار مقتضی در محل دفتر فرماندار صورت گرفت، قبلا نیز قرار ممنوع‌الخروجی و توقیف اموالشان از سوی دادستان صادر شده بود".
روزنامه شرق درباره نحوه اختلاس نوشته است: "ایران یکی از معدود کشورهای واردکننده کود شیمیایی است که البته مافیای واردات این کود سود سرشاری را سالانه بابت وارد کردن این کود به جیب می‌زنند. سه سال پیش فردی با نام «ا. ش»، طرحی را به نام «ورمی کمپوست» به جهاد کشاورزی کرج (استان البرز) برده و مجوز لازم برای تولید «ورمی کمپوست» را می‌گیرد. «ورمی کمپوست» به تولید کود شیمیایی آلی از کرم‌های مخصوص گفته می‌شود که در بسیاری از کشورها اجرا شده و آلودگی کود حیوانی را ندارد و از تمام تولیدات حتی فضله‌های این کرم‌ها می‌توان در صنایع مختلف حتی صنایع هسته‌ای هم استفاده کرد.قبل از ارایه طرح «امیر. شریفی» این کود، روی خاک و زمین‌های با مساحت بالا تولید می‌شد ولی او با تاسیس «شرکت سایه‌گستران زندگی ایرانیان» با بسته‌بندی و ریختن کرم‌ها در داخل سبدهای مخصوص، تولید را منسجم کرده و به دلیل نیاز به منابع انسانی تصمیم گرفت برای تولید کود و نگهداری از کرم‌ها از نیروی کار مردم عادی استفاده کند. شرکت او از سه سال پیش، فعالیت خود را با به امانت‌گذاشتن سبدهای حاوی کرم تولید‌کننده کود یا به نوعی فروش آنها به قیمت ۲۴هزارتومان به هر فرد آغاز کرد. شرکت سبدهای فروخته‌شده را پس از دو ماه به قیمت ۳۰‌هزار تومان از مشتریان می‌خرید، البته مشروط بر آنکه طی این دو ماه هفت‌کیلوگرم کود ارگانیک سالم در هر سبد تولید شده باشد. با توجه به سود قابل توجه و منظمی که شرکت به مردم می‌داد، آوازه فعالیت این شرکت در شهر کرج پیچید و عده زیادی از مردم برای خرید این سبدها به شرکت مراجعه کردند تا جایی که صف‌های طولانی در مقابل این شرکت برای واریز پول و تحویل سبد تشکیل شد و پول‌های میلیاردی به حساب مدیرعامل واریز شد. به گفته یکی از مالباختگان در سال اول، عده زیادی از مردم سود خود را طبق تعهدات شرکت دریافت کردند و فعالیت شرکت نیز طبق روال عادی ادامه داشت؛ همین باعث تقویت اعتماد مردم به شرکت شد. سال گذشته با معرفی مدیرعامل به‌عنوان «کارآفرین نمونه» توسط جهادکشاورزی به دلیل ایجاد شغل برای ۱۲‌هزار‌نفر و همچنین حضور چندین‌باره او در رسانه ملی، هجوم مشتریان به شرکت افزایش و فعالیت آن هم گسترش یافت. اما از آغاز امسال، حباب این شرکت ترکید و پرداخت مبالغ تعهدداده‌شده به مشتریان به تعویق افتاد و در نهایت، مهرماه امسال «ا. ش» متواری شد و ‌هزاران‌نفر از دارندگان «سبد» که به دفتر این شرکت در گلشهر کرج مراجعه می‌کردند با واقعیتی تلخ مواجه شدند: مدیرعامل شرکت حضور ندارد و پولی برای پرداخت سبدهای حاوی کود موجود نبود.این بمب خبری در سراسر کرج پیچید و تنها در یک روز، ‌هزار‌نفر هراسان و نگران در مقابل در بسته شرکت تجمع کردند".
"سادین" نماینده منتخب مشتریان برای پیگیری این تخلف هم گفته است: "پس از چند روز عده‌ای که خود را نماینده یک نهاد معرفی کردند به میان تجمع‌کنندگان آمدند و با حمایت از این طرح اعلام کردند به دلیل اینکه تولید این کود برای مقابله با واردات بی‌رویه مورد حمایت دولت است و به خاطر اینکه مدیرعامل آغاز‌کننده این طرح بوده، بنابراین شرکت «نصر» سهام این شرکت را خریده است و به‌زودی شاهد ادامه فعالیت این شرکت خواهیم بود و پس از آن مدیرعامل هم در جمع معترضان حاضر شده و از حل قطعی مشکلات خبر داد ولی بعد از حضور دوهفته‌ای این افراد، وابستگی وعده‌دهندگان به نهادی که مدعی نمایندگی آن بودند، تکذیب شد و حتی تکذیبیه شرکت «نصر» در سایت رسمی این شرکت منتشر شد."
 به این ترتیب، تیر خلاص بر اموال مالباختگان زده شد. به گفته "سادین" در همان روز اول پس از این ماجرا ۱۲۰۰مورد شکایت از این شرکت در دادگستری کرج ثبت شد. پس از آن مالباختگان، مقابل فرمانداری اجتماع کردند و "سادین" به نمایندگی از مالباختگان با فرمانداری و شورای تامین استان وارد مذاکره شد. او درمورد این جلسه گفته: "ابتدا مذاکرات به سمتی پیش می‌رفت که اعلام کردند چطور وقتی سودهایتان را می‌گرفتید به فکر این روز نبودید".
فردی به نام ترابی، یکی از مالباختگان نیز به سایت البرز نیوز گفته است: "دو سازمان دولتی که در یک‌سال گذشته کاملا در حال بزرگ‌کردن این آدم و تبلیغات برای او بوده‌اند شاهد تغییر جهت ۱۸۰درجه‌ای آنان بودیم؛ جهاد کشاورزی که در ابتدا کاملا از خود سلب مسئولیت و اعلام کرده مجوز این شرکت یک‌ونیم‌سال گذشته باطل شده ولی بعد از اینکه تاریخ باطل‌شدن آن مشخص شد معلوم شد که مربوط به چهارماه گذشته است و رسانه ملی که در طول سال گذشته بارها این فرد را در برنامه‌های مختلف شرکت داده بود و به‌عنوان کارآفرین به او می‌بالید در گزارش‌های اخیرش این فرد را متخلف و مالباختگان را افرادی سودجو معرفی می‌کند".
گفتنی ست امیر شریفی به عنوان "کارآفرین نمونه" در برنامه "پایش" که با اجرا و تهیه کنندگی محمد رضا حیدری مجری پیشین تلویزیون پخش می شود، شرکت کرده است.
سایت "راوی نیوز" هم در باره متهم اصلی نوشته است: "یکی اینکه مدیرعامل این شرکت که همه به نام "دکتر" خطابش می‌کردند همواره خود را به عنوان یکی از متنفذان در درون دولت گذشته و البته آشنای برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کرد تا بتواند بیشتر اعتماد مردم را جلب کند؛ به گونه‌ای که گفته می‌شود نامبرده همواره فیلم‌های خود را از همراهی‌اش با رییس‌جمهور سابق در سفرهای استانی در تبلیغات تلویزیونی و به عنوان کارآفرین برتر منتشر می‌کرد یا فیلم و عکس‌هایی از جلسات با نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و کارآفرینان برتر استان.البته مشخص نیست کسی که مجوز فعالیت خانگی داشت و البته آن هم باطل شده، چگونه توانسته بود با افتتاح سه دفتر در محمدشهر کرج، اقدسیه و اسلامشهر با این حجم عظیم سرمایه‌گذاری فعالیت کند؛ یعنی در این بین و طی ۲۶ ماه فعالیت این شرکت، هیچ دستگاه نظارتی نبود تا از مسئولان این شرکت مجوز فعالیت بخواهد.دیگر اینکه شرکت مذکور طی مدت فعالیتش در کنار دیگر شرکت‌های پرورش‌دهنده ورمی کمپوست به فعالیتش ادامه داده و همواره سود مشتریانش را شاید هم بیشتر از هم صنفی‌هایش پرداخت کرده است تا ثابت کند ارتباط‌ های او با مسئولان رده بالای کشور به کارش می‌آید و البته همین تبلیغات گسترده در کنار فعالیت به ظاهر سالم باعث جلب اعتمادی شده بود تا به گفته مالباختگان که پیش از این سودهای خوبی از الف.شریفی دریافت کرده بودند، این بار، دار و ندارشان را به او بسپارند.اما این بار با گذشته فرق داشت نه خبری از مسئولان دولت گذشته و ارتباط‌ مدیرعامل شرکت با آنها بود و نه خبری از فعالیت سالمی که در آن تبلیغات‌ در ذهن مردم تکرار می‌شد. این بار مدیرعامل شرکت گویا طمع کرده بود چرا که نه تنها سودی در کار نیست بلکه حتی اصل پول سرمایه‌گذاران که به حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد هم سرنوشت نامشخصی پیدا کرده و کسی نمی‌داند این پول اکنون کجا سرمایه‌گذاری یا سپرداه‌گذاری شده است".
این سایت افزوده است: "جالب‌تر اینکه هنگامی که مدیرعامل این شرکت خیل عظیم معترضان را دید که خواهان سود و سرمایه‌شان هستند، چند نفری را واسطه کرد تا مردم را آرام کنند شاید در این میان بتواند سرمایه بیشتری به جیب بزند، این شد که این واسطه‌ها خود را نماینده سپاه پاسداران و موسسه نگار نصر معرفی کردند و به سرمایه‌گذاران شرکت اطمینان دادند که در همکاری آتی این شرکت با موسسه‌شان سودهای کلانی نهفته است که همگی نصیب مردم می‌شود گرچه هنگامی که علیرغم درخواست مردم آن‌ها کارت شناسایی‌شان را نشان ندادند، دروغ بودن این سناریو هم مشخص شد اما موسسه نگار نصر هم در اطلاعیه‌ای هر گونه ارتباط خود را با الف.شریفی تکذیب کرد تا آب پاکی را روی دست مالباختگان بریزد.وزارت جهاد کشاورزی هم به این موضوع ورود پیدا کرده و به نظر می‌رسد در صورت لزوم از این مدیرعامل ۴۰۰۰ میلیارد تومانی شکایت می‌کند".
در همین حال قاسم عزیزی نماینده شازند در مجلس هم گفته است: "قطعا کمیسیون کشاورزی این موضوع را پیگیری می کند و در صورت لزوم این مدارک را برای پیگیری به کمیسیون اصل نود مجلس ارسال می کنیم."